Ont i mun

Dag 1 efter operationen. Kanske ska berätta vad som hände där först  Kom dit, blev tagen till en liten avskärmad del där jag skulle få mitt "lugnande" medel. Blev lite förvånad när det var en liten liten plastmugg med nåt som såg ut som vatten i. Ska då säga att det smakade då inte som vatten Sen lämna dom mig för en halvtimme så att medlet skulle verka. Låg i en säng och lyssna på min mp3 När dom kom och fråga hur jag mådde så sa jag att jag inte kände nån skillnad. När jag tänker tillbaks så tänkte jag varken nå annorlunda än vad jag vanligtvis gör och kände inte att jag hade nå speciellt svårt att koncentrera mig. När dom skulle ta mig till operationsrummet så var sjuksköterskan beredd att ta emot mig utifall jag skulle tappa balansen eller nåt men jag reste mig och gick själv utan problem. Kände ingen som helst verkan. Sen fick jag sätta mig i en såndär vanlig tandläkarstol, ligga raklång och få ett skynke över mig med ett litet hål just vid ansiktet. Sen kom sprutan med bedövningen. Är inge vidare när det sticks i tandköttet, men jag har varit med om det förr och var beredd. 3ggr måsta dom spruta in bedövningen så att det blir tillräkligt mycket. Sista gången kände jag knappt sticket. Efter det så kände man hur undre käken börja domna bort, sen halva tungan, sen högra delen av undre läppen. Kanske ska nämnas att det var just högra sidan längst in på nedre delen som den felande tanden var. Den växer liggandes och in i de andra vilket kan leda till svåra infektioner om man inte gör nåt åt det. Sen när bedövingen fick verka fullt så började dom. Det lugnande jag fått var till för att man inte riktigt skulle vara lika klar i huvudet och förhoppningsvis glömma det man var med om, men tyvärr så hade det nada effekt på mig. Ska nog inte gå in i detalj vad dom gjorde, jag såg vad de hade för verktyg och hörde vad de höll på med(den lilla sågen/borren lät en hel del). Måste dock också säga att det är knappast nå saker jag kommer få psykiska men ifrån eller kommer drömma mardrömmar av. Jag var fullständigt bedövad i den delen de höll på med och kände inte nånting alls. Det tog totalt 1 timme nästan själva operationen. Sen var det bara att åka hem. Morsan som skjussa mig sa att hon tyckte jag vingla litegrann men det var inget jag märkte själv och jag hade inga problem tyckte jag att gå rakt. Dom sa till mig innan jag bestämde mig för att opereras att det "lugnande" medlet skulle göra en vimsig och att dagen efter så skulle man känna sig lite bakfull. Inget sånt hände mig. Så tyvärr allihop, jag vet fortfarande inte hur det är att vara full *stolt*
När jag kom hem så blev det dock inte lika positivt. Efter ca 2 tim så släppte bedövningen. Ont så in i helvete, måste jag säga. Klart mycket värre än själva operationen enligt mig. Alvedon hjälpte inte mycket. Kunna inte röra munnen alls. Var väldigt jobbigt att äta, och då blev det ändå bara nypnsoppa med grädde. Kvällen lyckades jag få i mig lite köttsoppa. Men ont hade jag. Lyckades sova en timme under dagen. Släppte lite efter det. Vid 22:00 var det läggdags för mig, klarade inte av att vara vaken längre. Blodsmak i munnen hade man haft hela dagen så jag blev så van vid den att jag inte kände av om jag blödde eller inte. Var svårt att borsta tänderna och när jag skulle ta munskölj(nåt jag skulle köpa efter operationen och använda 2 ggr om dan i några dagar), var ganska rött när jag spottade ut vätskan. Som tur var så funkade de 2 alvedonen jag tog innan jag la mig och efter lite mer än en timme så släppte smärtan och jag somna rätt snart. Vakna många gånger och låg vaken men jag lyckades sova ca 6 timmar vilken jag tyckte räckte. Vid 9:30 klev jag upp igen och känner att det inte gör lika ont i munnen som förut men ändå litegrann. Vill inte öppna munnen mer än nödvändigt. Så jag hoppas alla som känner mig inte tar illa vid om jag inte är pratsugen Men chata på msn går alltid. Nån huvudvärk eller så känner jag inte heller så det blir nog en del datasittande. Ska nog sätta igång nåt spel snart. Blir lättare att glömma smärtan då. Förhoppningsvis läker det fort. Vill inte  att hela minilovet ska gå bort. Och jag som är så sugen på godis
Om Wilfer88

Lång o smal o glad
Det här inlägget postades i Dagen, Hälsa. Bokmärk permalänken.

Kommentera

