Ordinär dag

Inget händer. Massor händer. Samma sak. Båda kan ju hända samtidigt. Jag gör inget, men gör massor som inte har nåt med datorn att göra.
Flytten är inte långt bort. Har hjälpt till med att ta mängder med saker till soptippen. Saker vi inte kan spara för all framtid. Garderober och hyllor börjar tömmas och allt hamnar i massa små och stora bruna kartonger. Nästa gång det är soligt eller snarare inte regnigt så kommer man tvätta fönster. Sen ska många kvadratmeter hyll och skåpyta göras rent med trasa. Och eftersom mina föräldrar har tillräkligt med saker att göra så flyttar dom över en hel del arbete på mig. Kan bara tacka och ta emot.
Var på arbetsförmedlingen igår. Dom pratade om CV och liknande. Sömnrisk. Räcker för mig att så några exempel sen börjar jag skriva. Gjorde faktiskt en ansökan dagen före. Duger för mig tänkte jag. Klart godkännt av farsan. Nöjer mig inte. Skickar en kopia till syrran. Hon hitta en lite ändring, och då är en del av hennes jobb att läsa just jobbansökningar. Hon skickade dock kopian vidare till sin chef som har hållit på i decennier, samt har varit svenskalärare. Han hitta saker som jag kunna ändra på. Tackar så mycket för hjälpen. Hade blivit mycket orolig om ingen hittade nåt fel. Men alla tyckte det var bra skrivet ändå även om det inte var perfekt. Kul för en 19-åring att veta att han är rätt haj på att skriva. Ansökan var till ett traineeprogram på Iggesundsbruket. Holmen. Stort respekterat företag i trakterna. Mycket kännt för att ta hand om sina anställda. Tack vare sin kvalité så går dom ofta med fin vinst. Perfekt ställe att börja jobba på. Sviker gärna mina föräldrars Ericsson för Holmen. Inget dom bryr sig om precis. Dom vill bara att jag ska hitta jobb. Jag bryr mig bara om att hitta jobb som verkligen passar mig. Och som maskinoperatör hos Holmen är fan inte fel. Man har ju alltid drömmar att jobba sig uppåt, och att skaffa utbildning som civilekonom känns också som nåt som drar. Men allt det här kan man också få med Holmen som arbetsgivare. Har faktiskt suttit nätter och bara funderat om vad som skulle hända om man blir antagen. Och ju mer jag tänker desto mer vill jag bli det. Men men. Det är jag mot några hundra andra ansökande. Och platserna räknas till ca ett dussin. Och hälften ska vara kvinnor. I mina positivaste analyser så är chanserna 1 på 200 att man får det. Då har jag tagit med att det är många ansökande, många skriver mycket, flera som skriver bra, flera har teknisk utbildning, flera med mer erfarenhet, flera som har släktingar som redan jobbar hos Holmen osv. Det positiva jag har är att jag har hållit på lite smått på ställen som Ericsson, har en naturvetenskaplig utbildning som gör mig mycket allsidig och har lätt att lära mig, datavanor, trevlig person som saknar förmågan att bli riktig sur hur stressad eller slitigt man än har det (bra person att ha med i laget så att säga), ambitiös (vill verkligen lyckas med jobbet). Men som jag sa. 1 chans på 200 att man får det. Inte pessimistisk utan realistisk. Sen är man ju i hemlighet mycket positiv till sina chanser, annars skulle man inte lägga ner så mycket tid att tänka på det. Ett starkt "Hurra!" vid ett ja, ett "inte hela världen" vid ett nej. Men nog snackat om jobb. Riktig avstickare från mitt besök på Arbetsförmedlingen. Efteråt så gick man till Boa i stan. Förbokade hela 3st spel.
Första är World in Conflict som är årets strategispel. Handlingen är att Sovjet landsteg på amerikanska fastlandet på västkusten under 1980-talet. Första gången USA får däng i ett spel. Otroligt bra funktioner i multiplayer för att spela med kompisar över nätet.
Andra spelet var apelsinlådan(Orangebox). Är nästa spel av serien Half-Life 2. Expansion så att säga. Med så följer 2st andra nya spel,samt dom 2 första delarna i serien. De spelen man redan har kan man helt enkelt ge bort genom Steam till sina vänner. Lådan kostar som en vanlig fullversion av ett spel fast det innehåller hela 5st spel.
Tredje spelet är Crysis. Tänk er det snyggaste ni nånsin sett i ett spel. Sen får ni tänk att det är riktigt fult om man jämför med Crysis. Spelet har tagit lång tid att utvekla och är riktigt hypat (förväntningar är enorma). Ögongodis i högsta klass. Fel, underdrift. Klass för sig ju. Grafiken på andra spel kommer att sättas efter detta i framtida spel ett bra tag. Ber till gudarna varje dag att mitt grafikkort klarar av spelet. Hittar dock ingen passande gud att be till så jag skapade min egen grafikkortsgud och bad till honom.
När det var klart så for man hem. Kl var då 12:00. Prata lite på skype och msn samtidigt som man gjorde klart min ansökan. Efter så blev det lite css och world in conflict demot.
På kvällen så var det planerat TV-tittande. Såg att det var animekväll på 2:an. Är kanske inte ett fan men jag har inget negativt att säga om anime eftersom man kolla mycket när man var liten och det finns faktiskt saker för dom i min ålder med. Till min stora förvåning så var det just nåt sånt ikväll. Var den prisbelönta Spirited Away. Bästa filmen inom anime. Hade sett små glimtar av den förut, men denna kväll var första gången jag såg den från början till slut. Vet inte om jag kan säga om den var extremt, mega eller superbra, men det var nog alltihop. Riktigt härlig var den iallafall. Den hade allt. Anime saga för vuxna. Riktigt vacker film. 10/10 i betyg. Klart bästa man sett på 2:an iallafall. Var som fastnaglad framför TVn från 22:35-0:25 om jag minns tiderna rätt. Alla borde se den och få en uppfattning vad anime kan vara när den är som alla bäst.
Fan. Nu har jag ju skrivit massor igen. Tror ingen orkar läsa allt jag gör ändå Glad med tungan ute Måste lära mig skriva mer kortfattat…
Om Wilfer88

Lång o smal o glad
Det här inlägget postades i Dagen, Jobb/skola, Spel, Underhållning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

