Crysis

Vet inte riktigt varför, men av någon anledning så tycker jag att jag inte skriver sådär jättemycket om datorspel på min blogg. Det är ju faktiskt ett av mina allra största intressen. Det är datorspelen som gör att man nästan fullständigt inte dricker allas(extremt få undantag alltså). Genom spelen så får jag min underhållning, jag får min flykt undan verkligheten och jag får även mitt sociala nätverk av kompisar som också har samma intressen. Ändå skäms man lite över att snacka för mycket om spel. Det är fortfarande inte riktigt accepterat i dagens samhälle eller anses som "normalt". Aftonbladet snackar spel mellan 1-2 sidor varje torsdag. Inget mer. På TV är det väldigt sällan man har ett program som tar upp ämnet spel. 7:an har dock ett program. Ganska surt då bara att man inte får in den kanalen. När det dock står mer än normalt om datorspel så är det sällan bra saker det står. "En person spelade spelet "World of Warcraft" tills han dog" tex. Barn skiter i skolan pga spelen, barn blir aggresiva när föräldrarna försöker ta bort datorn osv osv. Detta ska jämföras med hur många som dör eller dödar pga alkohol, men ändå får man det att verka så mycket större. Men jag vet att det kommer att ändras. I mitt kontaktnät som jag fått genom spel ingår även många vuxna. De allra flesta av dessa har också barn. Är skönt att veta att det finns barn och ungdomar som har föräldrar som verkligen förstår sig på spelandet. Kan ju inte säga att mina föräldrar gör det, men dom är snäll nog att acceptera de val jag gjort i livet.
 
Men nu ska det snackas om rubriken. Nämnt det tidigare. Crysis ÄR det snyggaste spelet som gjorts hittils till PC. Den kanske inte är riktigt överlägsen precis, men snyggt som attan är det. Krävande som fan är dock en klar underdrift. Min nu 1,5 år gamla datorn som köptes för 19000 kr och var så komplett som det gick och där allt ingick (varken högtalare eller mus var från någon gammal dator). Datorn har klarat allt. Köpte Half Life 2: Episode 2 och Team Fortress 2 i oktober i år. Max inställningar där och spelet flyter på som det ska. Gjorde inget heller när man fixa 22 tums widescreen skärm till datorn, inget störande lagg (tillfälle då allt på skärmen fryses för en liten stund, hackande bild). Spel som World in Conflict, FEAR och Company of Heroes som alla varit riktigt tunga grafikspel har jag alltid kunna haft maxade inställningar på. Men i november när jag köpte Crysis så fick min dator riktigt storstryk. Jag kan ha höga inställningar, jag kan gå framåt in i skogen, jag kan beskåda dess underbara miljöer, men det går riktigt segt, och när fienden kollar fram runt hörnet och öser på med bly, då är jag riktigt jävla död. Jag kan försöka dra mig bortåt, men det laggar så jag knappt vet vart gubben min är påväg, jag kan försöka döda min motståndare, men mitt gevär verkar låsa sig varje sekund. Får iväg några skurar men aldrig kommer det där dödande skottet. Trots den övermoderna superutrustningen man har på sig så blir jag kebab hur än hjärndöd nordkoreanen verkar vara.
Jag verkar tvingas sänka alla grafikinställningar till lägsta för att få ett spelbart spel. Mitt grafikkort är en generation för gammal. 7800 är inte ett 8800 grafikkort. Släpptes också nyligen ett 8800GT kort med 512MB grafikram. Enda som jag låter er förstå är att GT betyder billigt men utan att vara ett budgetkort. Ibland så kan dom mäta sig med toppkorten i prestanda. Detta tycker jag stämt bra med mitt 7800GT. Men som sagt. Låga inställningar för mig. Vill ju klara av spelet nångång. Dock är det inte så jäkla lätt. PCGamer i Sverige gav detta översnygga spel "bara" 91% i betyg. Detta är "bara" medelbra för toppspel. Minst 4 andra spel bara i år som fått högre. Ännu mer som fått lika betyg. Spelet skryter verkligen när det gäller detaljer, men den har också sina detaljer som drar ner allt. Man kommer till en ö som amerikan och är elitsoldat med superutrusning och toppmoderna vapen. Trots detta så pallar de flesta nordkoreaner man möter i spelet ett halvt magasin. Seriöst alltså, sniperskott i huvudet är inte ett måste för att döda soldater i verkligheten. Och en hjälm skyddar inte kinden från kulor, ändå är det hjälmen som flyger av om den nu har en. Riktigt drygt. Samt så är pistolerna i spelet mindre effektiva än att kasta stenar.
Men spelet har ju sina under. Hänt att man får helt slut på ammo med huvudvapnet sitt. Pistolerna har man dock oftast kvar. Värdelösa oftast. Så då är det bara att använda sig utav det bästa vapnet. Dräkten man har på sig, samt knytnävarna. Supersnabbhet, superstyrka, osynlighet. Allt tar kraft och man har en lite mätare. Så det gäller att man använder den korta tid man har på sig rätt. Man rör sig oftast i skogen till man stöter på någon liten by med några små hus. Enmansvaktpatrull är sköna. Ut ur skogen genom att springa riktigt fort. Fram fort till soldaten. Sätter dräkten på styrka och fienden faller fort till marken av slagen. Han skrek dock innan jag han fram. Snart rusar 2 soldater hit där jag är. Osynlighetsförmågan är räddningen och man skulle knappast klara spelet utan att använda den. När soldaterna inte ser en så börjar dom ju "fundera". Nu hukar dom sig ner och börjar smyga runt. Detta gör även jag. Tar mig runt till killen längst bak. Sätter dräkten på styrka, men istället för att börja slåss så tar jag mina händer runt halsen honom och kväver saten. Den andra sneglar dock mot oss och jag använder min styrka för att slänga den livlösa kroppen mot honom. Soldaten kommer ur balans och när han reser sig så har jag tagit närmsta tunna och sular den i all kraft mot honom. Utan ammo, 3 döda. Riktigt kul. Finns dock många andra spel som är så. Men man behöver ju inte vara så diskret hela tiden. Utanför en större by så "låna" jag en lastbil av några soldater.  En liten eldstrid bröt ut och när jag försökte gömma mig bakom lastbilen så märker jag att jävlarna skjuter under lastbilen. En handgranat och ett magg senare så är det dock tyst. Jag har nu en lastbil med pyspunka till godo. Med kikaren så vet jag redan vad den ska användas till. Full gas och något ostabil kör jag till byn. Varmt välkommande får jag också. Säkert 7-8 pers som skjuter mot mig. Åker in en bit och hoppar ur. Ser till att ha lastbilen mellan mig och soldaterna. Ska ändra på det. Fram med pistolerna och skjuter mot den stora tanken på lastbilen. Smäller riktigt fint gör den. Men bensinstationen jag parkera bredvid smäller ännu mer. Huset närmast kan jag inte längre gå in i eftersom den saknar dörr. Och tak. Och väggar. Soldaterna hittar jag heller inte. Sånt här action man gillar så mycket på film. Så skönt att få testa det själv. Och alla spel har ju inte sånt här. Därför är det också så viktigt att variera med spelandet. Counter-Strike nördar och World of Warcraft narkomaner missar så mycket. Dom som inte spelar spel alls missar ju ännu mer. Men vafan, jag missar ju bakfyllan, hur idiotiskt är inte det?
Om Wilfer88

Lång o smal o glad
Det här inlägget postades i Datorer och Internet. Bokmärk permalänken.

Kommentera

