Jobbgaranti för ungdomar

Rubriken är namnet på det nya sättet som arbetsförmedlingen tar hand arbetslösa under 25. Vad betyder det? Jo att man har mer kontakt med arbetsförmedlingen under 3 månader, man får lite pengar för att klara sig bättre och får man inge jobb under dessa 3 månaderna så kan arbetsförmedlingen fixa praktikplatser åt en på vissa ställen, som för mig tex hos banken. Kontakt med arbetsförmedlingen gillar jag inte, känns nästan slöseri med tid, men pengar gillar jag och praktik på banken låter inte fel det heller. Och man får välja om man ska ha "Jobbgaranti för ungdomar" eller inte. Gillar man det inte så är det bara att säga upp avtalet. Tror det är rätt bra system, det bajsiga är att mina första 6 månader av arbetslöshet inte räknas!!! eftersom systemet inte fanns då. Regeringen gillar att spara pengar. Men i längden så tror jag nog systemet är bättre än under förra regeringen eftersom man sällan hade någon anledning att söka jobb eftersom man fick så fina bidrag.
 
Var på arbetsförmedlingen idag och det var därför jag nämnde det. Tog en tre kvart. Tur det är lätt att prata med Roger där som man har. De andra som man träffat gillar jag inte alls lika mycket. När jag var klar kl 9:45 så drog jag till frissan. 10:00 var jag där och satt mig genast på stolen. 10:15 gick jag där ifrån och 160kr fattigare. Ny frisör jag var på såklart. Seriöst alltså!!! 15min och 160 spänn. Förra gången jag klippte mig kosta det 350kr och tog 45min att klippa sig. För samma resultat. Jag har fan ståt vid spegeln nu och undersökt men inte fan klippte den nya mig sämre. Den nya var kanske lite mer hårdhänt och jäkligt snabb, nästan hänsynslös när han höll på, men inte fan kände jag mig mer misshandlad än hos någon annan frissa. Jag vill ha håret kort och utan något speciellt alls. 15min och 160 spänn är fan gudalikt. I Iggesund som man alltid klippt sig förr förutom nu när man flyttat till stan så tog det lite mer än 30min och 250kr. Första gången jag klippte mig i stan så var det ännu dyrare och tog tid. Men idag så har jag hittat min frisör, kommer inte ens testa någon av de andra 5-7 frissörerna som är inom gångbart avstånd.
 
Ska köra lite ogame nu sen så drar jag in till stan igen och leta efter en mindre värmande vinterjacka än min dun, samt en tröja. Har dock inga förhoppningar på att hitta något, hatar att shoppa kläder.
Om Wilfer88

Lång o smal o glad
Det här inlägget postades i Dagen, Jobb/skola, Underhållning. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Jobbgaranti för ungdomar

  1. Jeanette skriver:

    Hej Broder.
    Om du ska kolla på jacka eller tröja och hittar något säg till mig. :-) Och köp det inte. Jo är det dyrt så får du köpa den själv. :-) Annars så fyller ju du år snart ju…..

Kommentera

