Gävle

Har man varit till Gävle en sväng då. Kul va? Absolut inte, med tanke på varför man var där. Arbetsförmedlingen tvinga en att följa med dit på en mässa. Fullt med arbetsgivare och arbetslösa. Jag kände igen Vattenfall och Högskolan i Gävle. Resten av företagen var mer eller mindre fullständigt okända för mig. Okej, jag kände igen Sandvik eftersom dom söker typ 1000 pers till sommaren, men annars var det dött. Jag har nyligen flyttat, ska förmodligen flytta igen snart eftersom suget att studera vidare är stort, därför är jag fett ointresserad av jobb som tvingar en att flytta.
Men jag som just läser en bok som handlar om Lycka! säger att man ska försöka se saker på den ljusa sidan. Den mörka var detta: Över 3 timmars bussresa fram och tillbaks, 3 timmar skulle jag vara där och leta jobb jag inte alls vill ha. Den ljusa sidan:
Träffat en fin tjej på Arbetsförmedlingen. Vi går i samma "grupp" som ska tränas upp att söka jobb på bästa möjliga sätt. Vi har lätt att prata med varandra och tack vare att vi blev ihopparade genom en grupp i början så har vi hållit ihop sen start. Hon är trevlig, snäll och 2 år äldre än mig med klart mer livserfarenhet Glad med tungan ute Till råga på allt så är hon upptagen. Typiskt min tur, den finns inte. Men det hindrar ju inte mig från att ha det trevligt när vi tillsammans. Arbetsförmedlingen hade ju varit verkligen pest och pina om det inte fanns någon man kunna snacka skit med. Vi höll ihop när vi var där nere. Hon var inte lika emot som mig att fixa jobb på konstiga orter så hon gick runt och snackade. Jag kunna bara slappa och hänga på, lyssna på det som sades. Kändes som att man skulle klara av att vara där under dom där 3 timmarna iallafall. Men när allt verka vara rätt ljust, så blev det ännu ljusare. Träffa på André där (kompis sen lekis). Han hade också tvingats dra ner dit(han kom i en annan buss). Nu var man plötsligt ett gäng på 3. Vi börja bli hungriga så vi drog oss mot stan efter käk. Mycket trevligt hade vi det. Tror vi var på Kina och åt typ en timme eller mer Cool Billig efterrätt åt vi på Mac D. Med magarna fulla så drog vi oss tillbaks till mässan. När vi kom dit så märkte vi att folk drog sig in till bussarna. Dagen var mer eller mindre avklarad nu. Typ halvtimmen kvar innan bussen drog. Jag hade gjort det jag hade förväntat mig att göra och dom andra med. Så vi satt oss på bussen och räkna ner de sista minutrarna.
Så ser man i sin helhet hur dagen gick så blev den klart mycket trevligare än man väntat. Alla 3 hade först vilja försova sig på morgonen satt dom fått en anledning att slippa, men när det var över var alla glad att dom inte gjorde det. Väldigt bra dag. Och jag fick göra något annat än att bara sitta vid datorn. Umgås man med folk så lite som jag så blir det oftast toppen varje gång man gör det i den här formen. Kul att variera sig lite Ler
Om Wilfer88

Lång o smal o glad
Det här inlägget postades i Dagen, Jobb/skola, Resa. Bokmärk permalänken.

Kommentera

