RammWilfer

Har ju inte varit otydligt vad jag tyckt om Rammstein förr. De är helt enkelt det band som har flest hit-låtar jag lyssnar på. Album efter album producerar de saker jag inte kan vara utan.

Igår var dagen då "Liebe ist fur alle da" (2 prickar över u-et), damp ner genom brevinkastet. Jag var hemma då, turligt nog lunch och exakt med tid för att hinna lyssna igenom allt innan jag måste dra tillbaks till skolan. Första intrycket? Som vanligt med mig gällande metal-album så kan inte jag gilla något efter bara en lyssning. Jag måste lära mig tycka om låtarna, sen lära mig älska dem, om de är värda den kärleken vill säga. Första intrycket av detta album dock, var som vanligt, inget underbart här inte.

Efter skolan var man hemma 2 timmar och lyssnade ständigt. Fortfarande otydligt vad jag kände. Kändes nästan som att Pussy var en av de bättre låtarna. Vilket inte alls var bra eftersom den kändes rätt tam, man hade ju hört den länge nu när Pussy var först ut att bli en musikvideo/4min-hårdporrfilm. Dag 2 nu. Lyssnade hela morgonen och kvällen (plugg på skolan under dagen, och ja jag vet, det är lördag). Nu har äntligen några låtar stigit fram precis som väntat. Aftonbladet gav det universella betyget 3 plus som vilket band som helst kan få … Ostadig kompromiss av bra och dåliga låtar. Jag kan nog hålla med, just nu. Har redan börjat hoppa över vissa låtar för att höra andra.
 Aftonbladets Mattias Kling tyckte Wiener Blut var det bästa från albumet. Hur fan var det spåret nu tänkte jag då, den har inte alls fastnat för mig. Jag kontrar med att säga att början av albumet är bäst. Spår nr 2 i form av Ich Tu Dir Weh följt av albumets första spår Rammlied. Riktigt sköna Rammstein låtar. De har redan en låt sen tidigare där de sjunger Rammstein, så de döpte den nya till Rammlied även om de aldrig sjunger det ordet. Jämför man den nya med det gamla så vinner den nya Rammstein/Rammlied lätt.
En annan låt som börjar fastna är Haifisch. Är just de 3 (Ich Tu Dir Weh, Rammlied och Haifisch) som jag skulle ge 4 eller 5 i betyg av 5 möjliga just nu, det kommer dock garanterat ändras med tiden.  "Fruhling in Paris", Pussy, "Liebe ist Fur alle Da" samt Mehr är dock låtar som jag just nu inte kan ge mer än 2:or i betyg. Resten får starka eller svaga 3:or, såna som man inte riktigt vet hur bra de egentligen är. Tiden får utvisa det. Dock är det en sak som är bra med albumet är att den inte fick något botten napp alls. Även om jag verkligen älskar Rammstein så förstår jag mig ändå inte på varför de släppt låtar som Los och Te quiero puta. Någon kanske säger att Fruhling in Paris är tråkig, men jag säger emot. Inga kassa låtar denna gång! Inga superbra dock heller. 3/5 i betyg får albumet av mig idag. 4/5 kanske det får om någon vecka. Minns ju hur Twilight of the Thunder God av Amon Amarth fick 2/5 i betyg första dagen av mig, 3/5 några dagar efter, 4/5 efter en vecka, 5/5 innan månadens slut, 6/5 betyg idag. Övermänskligt bra album. Men, även om Amon Amarth gjort bästa albumet någonsin är det Rammstein som står sig starkast i längden. Amon Amarth har ingen bra låt som släpptes före Fate of Norns med undantag Death in Fire.
Tror jag slutar skriva nu, glömmer nästan bort att jag faktiskt lyssnar på Ich Tu Dir Weh….

Om Wilfer88

Lång o smal o glad
Det här inlägget postades i Musik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

