Den Vise

Sitter och läser Koranen. Är bara inne på Sura 6 av 114, så jag har inte kommit så långt. Läser boken från början till slut. Det saknar helt betydelse pga den följer inte tiden. Är ingen saga med en början och ett slut. Allt står huller om buller. Den röda tråden är dock: Gud är Störst. Frukta honom. Till skillnad från Bibeln så är de första 100 sidorna inte så farliga. Står inte om en mordisk Gud som slaktar folk från höger till vänster. Inga eviga straff från födelsen eller hur Gud orsakar mångas död. Dock står det väldigt mycket om otrogna, i genomsnitt 2ggr per sida i princip 😛 Och de otrogna kommer att få brinna i evigheternas eld när stunden är kommen. Det som också läggs på minnet är Gud den Barnhärtige och har överseende. Förbjudet att äta gris, men är man fattig och svälter, då har Gud överseende om man äter gris. Första hundra sidorna berättar också om att ha tålamod och predika, det finns de som inte lyssnar på det Koranen säger, Gud ger dem rätt straff. Så det låter som muslimer helst ska göra sitt och inte bry sig om de otrogna om inte de otrogna gör muslimerna illa. Men det är som sagt 100 sidor, av nästan 500.

Allah är den Vetande och den Vise. Allah är den som säger "Jag vet allt, frukta mig". Min egen erfarenhet är att den som säger sig veta allt, han är den störste av lögnare. Den som säger sig inte veta något, denne är om något mycket vis man/kvinna. Jag väljer som vanligt att inte frukta Allah. Inte pga Allah, utan för de som säger sig representera honom genom koran-läsning. Man blir inte vis genom att kunna alla Suror (kapitel) i boken utantill. Man får bara lite kunskap om den. Bara genom att läsa det som finns av resten av världen, att försöka inta människans samlade kunskap, och sen även kunna Koranen, då kan man få en viss vishet. Kunskap i sig, i ett begränsat område, ger ingen som helst vishet. Är man öppen för världens alla lögner och hemliga som kända sanningar, då förstår man att man inte behöver underkasta sig någon. Inte bara muslimer, utan även alla andra kristna och religiösa, de blundar för resten av världen istället för att vara öppen för den, eftersom de har en felplacerad tillit åt något som säger sig ha all kunskap och vishet som det går. De gör sig själva blinda, något Koranen själv tar upp många gånger för att genom oärliga cirkelresonemang försöka bevisa att Gud har rätt eftersom han är en Gud som alltid har rätt.

Jag ska fortsätta läsa Koranen. Ingen muslim lär bry sig, eftersom jag läser på fel sätt, eller läser inte på originalspråket. Det är lite rätt, för Koranen verkar vara uppbyggd för att sjungas fram på arabiska i en hörsal. Detta gör det ologiskt att på ett intelligent sätt försöka förstå det man läser. Som med Bibeln så verkar det följa med mycket struntsnack i heliga böcker. Det märks att sakerna är gjorda av stenåldersmänniskor, för stenåldersmänniskor. Det är verkligen synd om muslimerna som måste dras med detta. Religionen ger makt till de som styr. En ond cirkel väldigt svår att bryta om inte de styrande gör misstag som tex de kristna har hunnit gjort genom åren.
Med tiden tror jag på muslimernas frigörelse från deras Gud som gör de till icke-muslimer. Jag tror inte det behövs någon större yttre orsak. Islam kan snubbla på sina egna fötter genom att låta muslimer få smaka på ett friare samhälle som väst-världen väldigt mödosamt fått kommit till. Iranska bloggare har möjlighet att visa vägen för sina muslimska vänner. Så fort det blir fritt att prata kan goda saker ske. Det tar bara lite tid. Dagens Sverige tex är inte ens 100 år gammalt. Mycket vi idag tar för givet existerade inte för en generation sedan. Det är något vi ofta glömmer. Så kommer det även vara för Islam. Deras länder kommer att ändras, de kommer att förbättras. Kanske kommer de att gå åt fel håll ibland, men med tiden så kan det bara gå åt ett håll och det är frihetens håll. Möjlighet att tycka vad man vill bara det inte skadar andra. Det är nog det viktigaste vi har. Många muslimer tycker redan så. De flesta skulle jag faktiskt tro. Enda skillnaden är att de är lite för få som kämpar för andra om dessa rättigheter, vilket gör att de som tror på totalitära styren fortfarande har för mycket makt. Men jag tror på en bättring. Även genom att läsa Koranen kan bra tolkningar skapas. Precis som med Bibeln. Men det jag inte tål med dessa heliga böcker är att de riktigt dåliga tolkningarna kan få fritt spelrum. För Bibeln tog det 1950 år innan riktigt bra tolkningar framkom, jag tror Koranen inte behöver lika så många år på sig innan människans bästa går före heliga fantasi-figurers bästa.

Annonser

Om Wilfer88

Lång o smal o glad
Det här inlägget postades i Nyheter och politik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s