19 juni

*Gäsp*. Börjar bli trött. Har varit en händelserik vecka och har denna lördag gjort ingenting alls för att kompensera det hela. Men känner mig ändå sömnig.

Sen förra blogg-inlägget har en del hänt. Jag har sökt till högskola igen, men till en massa ställen och vet inte vart, eller om man hamnar nånstans. Är lite svårare att komma in på dessa än vad det var jag sökte till förra gången.

Under väntan på svar måste man givetvis söka jobb satt man kan fixa sig en lite buffert med pengar. Alltid bra. Fick pengar från försäkringskassan genom att vara med i ett arbetsmarknadspolitisk program eller va ”’ det heter. Praktik på kommunen betydde det för mig. Datorarbeten, kopiering, skriva av från gamla böcker till text på datorn osv. 7 timmar i veckan. Söka jobb 1 timme per dag.

 Fick vara där 3 månader. Innan den tiden gick ut så fixa man sommarjobb på Ericsson i sista minuten. Fick reda på det i tisdags. "När kan du jobba?"- frågade de på bemanningsföretaget. "Om 1 timme"- svarade jag. Inte riktigt så snabb var de, men på torsdagen 2 dagar senare kl 7 på morgonen så introduceras jag i mina nya arbetsuppgifter på Ericsson-fabriken. I början ska jag lära mig emballering (paketera i princip). Sen får jag lära mig lite maskiner senare. Riktigt nice. Trevligt folk som alltid, bra betalt för en outbildad person som jag. Härligt också att kunna fylla ut CV mitt lite grann.

Kan inte säga att man sökte allt för många jobb. Ca 20st allt som allt. Man har ju lite problem när det är lågkonjunktur med några extra hundratusen erfaret folk som blivit sparkade och söker de jobben jag vill ha. Sen vill jag mest ha industri eller lagerjobb. Helst söderut, inte Stockholm, inget krav på körkort, inge högskoleutbildnings-krav. Jo, ni förstår, svårt ändå att finna det man vill ha. Här i Hälsingland kan man tänka sig ta deltidsjobb, men utanför så måste anställningen vara minst 6 månader, och inte bråttom. Att flytta tar sin tid. Det är de problem jag har haft. Förhoppningsvis vill Ericsson ha mer av mig, eller så vill någon högskola det, annars vet jag inte hur hösten blir. Mer jobbsök vore tråkigt.

Lånat en bok från biblioteket som  handlar om Kina. Allt relevant man behöver veta om dagens Kina. Just nu ligger boken på sägen, tillsammans med Historia-tidning jag får var tredje vecka. Hann inte läsa den under veckan då man hade full upp.

Något mer som hänt. Är med i Grön Ungdom: Miljöpartiet ungdomsparti. Varit på några studiecirkel-möten för att lära mig mer. Sen snokar rent allmänt och ser vad som händer kring val. Spännande. Maria Wetterstrand var i Hudik  för inte så längesen. Jag kom riktigt nära. Hade hon inte haft ett överdjävligt stressigt schema så hade jag nog kunnat fixa en bild på mig och henne. För jag var riktigt nära. Men hon skulle med tåget ner till Stockholm och debattera med Anders Borg, sen dagen efter vara med i morgonsoffan på tv4. Jag kanske får en annan chans. Vem vet hur engagerad jag kan bli. Politik har varit ett intresse sen högstadiet. Känner att jag engagerat mig rätt sent, men det är väl för att alla andra i Grön Ungdom i trakterna är pojkar och flickor från gymnasiet. Men jag har 40-70 år på mig att komma ikapp och gå om. Sen överträffar man allt motstånd. Drömma måste man, men när man jobbar gör man det bäst genom att vara realist. Jag är jordnära och tänker rätt praktiskt. En sån som jag kan behövas i miljöpartiet.

Var bröllop idag. Lovar. Jag har inte sett ett piss. Inte ens på nyheterna. Får väl se en sammanfattning imorgon. Victoria och Daniel. Förhoppningsvis de sista att få chansen att vara monarker i detta land. Republik under min livstid tack. Men lycka till ändå till brudparet. Som personer är det inge som helst fel på dem.

Hmmm, vill ta upp något mer… Har sett många trailers senaste veckan. E3 har gett oss 2 riktigt fina Star Wars-trailers. TFU2 och TOR. Mums. Är också nästan besatt av att skaffa mig en Full-HD TV 40 tummare samt en passande Blu Ray-spelare. Tänker spendera 6-8 tusen på det. Ena dagen vill jag ha det på en gång, andra dagen kan jag vänta 1 månad och se prisutveckligen och om det kommer någon fina kampanjpriser på kvalitéts grejer. Har sett vad det är för skillnad på DVD och Blu ray på en Full HD TV och jag känner att jag bara måste ha. Det är dags.

23:23 är klockan nu. Dags att borta tänderna och hoppa i säng. Imorgon ska jag….fortsätta lata mig.

Om Wilfer88

Lång o smal o glad
Det här inlägget postades i Dagen, Datorer och Internet, Hobbyer, Jobb/skola, Nyheter och politik, Spel, Star Wars, Underhållning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

