Låt ingen annan bestämma hur du ska leva ditt liv

”Låt ingen annan bestämma hur du ska leva ditt liv” istället för ”Its all about power”.

Mitt gamla citat som jag haft så länge, handlar om det som genomsyrar så mycket av människors liv. Makt. Och inte till största del makt över sitt egna liv, utan makt över andra. Alltså i den bemärkelse där makt blir ett fult ord. Aldrig ska det glömmas, för annars lär man inte få den frihet man faktiskt söker.

Mitt nya citat låter mer gladare. Mer möjligt och inger nästan hopp att det är fullt genomförbart. Fortfarande handlar det om makt, men mer makten över just ditt liv och de andra som försöker påverka ditt liv. Det handlar inte om att själv bli en makt-person, en som bestämmer, utan det handlar om att både känna sig och vara fri. Fri att tycka och agera på det sätt man själv vill. Man ska inte behöva rätta sig till andra människors norm, vanor och önskningar. Om det är något man inte gillar så ska man inte heller behövas bli utsatt för det.

Och nu snackar jag endast om det som gäller inför rikets alla lagar och regler. Jag är väldigt långt ifrån att vara en anarkist. Jag tror på ett starkt regelverk som ger stabilitet och trygghet i syfte med att lyfta möjligheterna för alla personer, med alla möjliga förutsättningar, att lyckas och klara sig i detta långa och korta liv man lever.

Jag har dock märkt att människor oftast begränsar andra människor mer än vad regelböcker gör. Vad bör man gilla, vad bör man ogilla, hur bör dagen se ut, hur bör en normal människa bete sig. Det är nästan krossande press ibland, för vissa. Andra människor kan fröjdas i en sån miljö. Så är det, när alla är olika.

Grejen är ju att alla bör vara olika och att det unika med dem ska lyftas fram och hyllas istället för att sättas under press.

Självklart skriver jag detta för att man själv känner så. Jag har enkla intressen, datorer, spel, Star Wars, filmer. Jag har en väldigt begränsad intresse för musik och väldigt tam kompis-krets. Mitt bekräftelsebehov från andra kan gå över på några tangentbords-tryckningar. Jag har varit nöjd med de enkla samtalen man får ibland på skola och arbetsplats, samt ibland med närmsta släkten. Snabbt får jag känslan; låt mig få komma hem till lugnet i hemmet. Samtidigt ogillar jag snacka om sport, mode, bilar, alkohol, musik, mat och relationer. Så ni kan förstå, jag är en tyst person. Men medveten, jag är ju en vuxen person som vet konsekvenserna av mina val. Ibland är det illa när jag inte blir behandlad som så. Bara för att jag inte agerar som andra så är ju inte jag dysfunktionell pga det. Jag är nog mer medveten om mitt liv och hur det ser ut jämfört med många andra som inte ens tar sig tid att stanna upp. Jag är ju till och med en glad liten prick som enkelt blir nöjd med livet jag lever. Men ett liv är inte ett liv utan motgångar man måste ta sig genom. Man ska dock se till att leva det liv man själv önskar istället för att leva ett liv någon annan tror passa dig. Ingen kan veta dig bättre än dig själv. I slutändan är det du som står där och ska göra ett beslut, ingen annan.

Om Wilfer88

Lång o smal o glad
Det här inlägget postades i Dagen, Datorer och Internet, Familj, Hälsa, Underhållning och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

