Saker är sig likt

Fjärde gången ut i arbetslöshet. Att få en fast anställning är inte det enklaste att få om man inte redan haft det någonstans. Höga betyg i skolan, högskolestudier, yrkesutbildning, körkort, kontakter, tidigare erfarenhet, mycket krävs för att få ett jobb idag.

Själv har jag inget av det ovanstående, typ. Jag är ju inte de som är längst ifrån att få ett jobb, men det känns ju rätt mörkt ibland. 9 månader arbetslöshet efter gymnasiet, 5 månader efter att ha hoppat av på högskolan i Gävle, 4 månader arbetslöshet efter högskolan i Skövde. Nu går man mot arbetslöshet igen efter mitt fjärde sommarvikariat totalt på Ericssons fabrik i Hudiksvall. Förlängning får jag ej. Bra arbetare är jag, men inte bra nog. Inte när det inte finns tillräckligt med jobb att göra.

Tjäna pengar har jag gjort, slösa bort dem kommer jag icke, men skulle mycket hellre kunna gå ner massor i lön bara man fick ett mer hållbart jobb att gå till. Arbetsmarknaden idag är hemsk, både företagen och politiken idag i Sverige, är ju bra småknäpp. Detta kan bara ett tillfälligt steg i utveckling mot något mer hållbart. Ett sånt jävla slöseri att låta personer som mig gå arbetslös, jag vill ju jobba, som andra.

Och försök inte kalla telefon-försäljare för ett jobb, sånt söker jag inte, blir hellre misshandlad på gatan än att försöka gå till en hänsynslös arbetsplats som erbjuda tjänster ingen vill ha, utan något som man som arbetare ska försöka lura kunderna att köpa.

 

Bra mycket klagande. Nästa gång får jag skriva något positivt.

Om Wilfer88

Lång o smal o glad
Det här inlägget postades i Jobb/skola. Bokmärk permalänken.

Kommentera

