Önskelista dec 2013

Jag gillar spel. PC spel. Och jag gillar dem som mest när man har en ny dator. Nu har jag inte en ny dator, utan en gammal. Den fyller 5 år denna månad. Idag leder den till att jag inte köper de senaste spelen jag verkligen vill ha och testa. Så när jag till slut får råd att köpa en, eller är i ett ekonomiskt läge där jag kan köpa den, då kommer många nya spel införskaffas. För i detalj så har det skett flertalet gånger de senaste 3 åren då jag kunnat köpt en ny dator, eller uppdaterat den med bättre delar, men som vanligt är jag snål och försiktig. Jag har ju inte lyckats hitta en stabil inkomst.

Hur som helst. Det finns spel som kommer som jag verkligen vill ha, och det finns spel som redan släppts som jag också vill lira. Lista och motivering kommer här:

Battlefield 4. Vet att spelet krånglar idag. Men det hindrar mig inte från att verkligen önska mig detta svensk-producerade multiplayer-shooter. Jag lirar Battlefield 3 rätt så frekvent med en kompis och han vill verkligen ha med mig och spela 4:an. Kompis-press…

Assassins Creed 4: Black flag. Det är ett pirat-spel. Det är ursnyggt, vackert, stämningsfullt och man får kriga med sitt fartyg. Herregud det finns ju inget spel som nått denna nivå för denna typ av spel. Jag har lirat ettan, och delar av tvåan. Önskar såklart även lira trean först såklart, men att vara pirat låter så mycket mer härligare än att slåss i amerikanska frihetskriget.

Total War: Rome 2 . Älskade ettan. Att bygga upp romarriket till storhet. En otroligt härlig epok att uppleva. Väldigt strategisk världskarta, väldigt taktiska strider med sina legioner och kavalleri. Man bygger upp en civilisation som inte blev överträffad för ens den industriella revolutionen drog igång över 1500 år senare.

Grand Theft Auto 5. GTA5. Behöver inte säga mer. Snyggt, enormt, fritt och härlig story. Jag fastna hårt för fyran när jag satt igång och upplevde berättelsen istället bara för att köra runt i New York.

The Witcher 2. Haha. Jag äger redan spelet efter att jag fick tag på det under en rea. Otroligt snyggt och stämningsfullt rollspel. Välgjort. Självklart verkar den kommande trean hålla samma höga standard. Anledningen till att jag inte lirar tvåan, jo, klen dator såklart.

Tomb Raider. En nytändning som verkligen imponerar. Minns jag var nog 7-8 år när jag testade de klassiska spelen första gången. Nya verkar helt klart höja nivån. Årets spel enligt en del. Jag har redan köpt spelet billigt, väntar på en bättre dator. Upptäckandet blir ju så mycket bättre när spelet flyter på bättre och man får maxa inställningarna så som det bör göras.

Titanfall. Nu kommer vi till spel som inte släppts än. Ser ordentligt skoj ut helt enkelt. Det var den stora överraskningen under sommarens E3. Det var långt ifrån det snyggaste, men gud va härligt denna shooter verkar bli. Mech-strider, jet packs och väggklättring. Ser ut som att man kommer känna sig som en supersoldat hela tiden.

Star Wars Battlefront. Svenska DICE gör nästan Star Wars spel. Har redan nämnt det. Krig i rymden, ursnyggt och gjort av kompetent folk i världsklass.

Mirrors Edge 2. Efterföljaren till ett riktigt mysigt spel. Springa och hoppa. Underbar känsla.

Mass Effect. Jag vet inte vad det fjärde spelet i serien heter. Den ska ju ha ett annat fokus. Avsett vad, så är förväntningarna höga. Mass Effect sagan är en episk sci fi berättelse i nivå måste jag säga med Star Wars. Så otroligt underbar, inte bara världen de skapat, utan också spelen i sig är ordentligt underhållande rollspel.

Half Life 3. Spelet ska komma, nån gång. Utvecklarna Valve vill dock se till att läget är perfekt och de kan göra världens bästa shooter, för tredje gången i rad. Rätt känsla, rätt story, rätt action, rätt mängd av alltihop, tillräckligt nyskapande och alldeles alldeles underbart. Valve är unik i spelbranshen som har råd och möjlighet att dröja med sina huvudspel, sin bästa skapelse, tills allt stämmer, oavsett hur många år passerar. Trots de skyhöga förväntningarna, är det få som tror Valve missar målet.

Om Wilfer88

Lång o smal o glad
Det här inlägget postades i Datorer och Internet, Hobbyer, Spel, Star Wars, Underhållning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

