Samhällsprogram

Söndag och dags för mig att sätta mig framför tvn. Nej, är inte Game of Thrones, det ska jag se imorgon. Det jag ser på söndagar är Aktuellt, följt av Agenda, en liten pause för sporter, sen Dokument utifrån. Förut var det Korrespondenterna vid den tiden har jag för mig. Oavsett, det är utrikes, lite djupdykande i olika frågor.

Nyheterna kanske inte tar upp något nytt från Ukraina-krisen som än inte är över. Blev förresten där som jag och de flesta andra gissat. Det blev ryskt. Försvinnande flygplanet lär de dock tala om på nyheterna. Personligen är jag lite trött på all den tid 100 försvunna människor fått. De sörjande blir endast hjälpt om de får de absoluta svaren de vill ha, de slits nog bara itu av de gissningar och teorier som ständigt dyker upp och de ”upptäckter” som inte lett till någon flygplans-kropp eller svarta lådan de letar.

På Agenda ikväll tar de upp den viktiga skol-frågan. Alla vill komma med sina förslag för att rätta till resultaten. Just nu handlar det dock mer om lärar-prestigen. De som skulle passa bäst att bli lärare, de är smarta nog att undvika det yrket, därmed får vi som bäst halv-bra lärare till våra svenska skolor. Intressant fråga. En svår en också.

Högre löner skulle göra mycket. Mindre byråkrati lika så. Vad menas med det dock? Mindre papper? Papper som ska läsas, papper som ska fyllas i, papper som ska skickas vidare. Tar man bort det, så är det som att säga: Läraren ska få göra sitt på sitt sätt. Att de får lära ut är det viktigaste. Funkar inte det, blir resultaten dåliga, då kickas han. Staten ska få mindre koll, undersöka mindre, läraren får bli mer fri. Staten eller andra myndigheter ska inte sitta och få en massa information så att de kan få göra små-justeringar i en lärares arbete. En lärare har fått en ordentlig utbildning i hur de ska lära ut, om allt har gått rätt till ska de veta bättre om lärandet än någon byråkrat.

Det tror jag.

Sen handlar det om Försäkringskassan. Det är något som aldrig kommer funka riktigt bra. Trots att man ogillar det, så är det nog ett nödvändigt ont och krångligt. Den är inte alls som Arbetsförmedligen dock. För den kan funka och göra bra saker för människor. Det gjorde den förr, det gör den inte idag, och därför är den den mest hatade myndigheten vi har.

Tredje punkten i programmet handlar om Egypten. Åter har militären makten. Demokratin föll när muslimer fick makten, de tog den inte, de fick den, i ett demokratiskt val. Det var synd, att det gick fel. Jag finner det dock konstigt att muslimer är de som får lida i ett sånt muslimskt land. Det är aldrig enkelt när det kommer till makt-frågan. Och nu är det militären, igen som håller landet i ett hårt grepp.

Nästa program. Äldre herrar som våldtar unga pojkar, i Pakistan. Väldigt vanligt. Det låter väldigt väldigt skumt och jag hade inte den minsta aning att det var ett stort problem i det muslimska landet väster om Indien. Detta tar de upp i Dokument utifrån. Hemskt och intressant. Det ska jag se.

Om Wilfer88

Lång o smal o glad
Det här inlägget postades i Jobb/skola, Nyheter och politik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

