Valet 2014 är nära

Nu är det nära, inte så många dagar kvar. Nyheterna pratar nästan bara politik, de jagar skandaler och massa reklam på tv, internet och tidningar handlar just om politik och valet.

 

SD gör aldrig ett val tråkigt. Och nu har F! lagt sig in i leken som ett extrem-parti fast åt andra hållet. Enormt starka visioner och drömmar, men utan vara särskilt seriös på det ekonomiska hållet. En form av en-fråge-parti.

SD kommer göra rekord i detta val, F! kanske kanske kommer bli ett riksdagsparti. V och MP får säkert marginell skillnad jämfört med tidigare. C och Kd kanske åker ur riksdagen. S och M gör nog båda dåliga val, men S vinner nog regeringsmakten medan M förlorar den. Fp har misslyckats med skolan, så de lär ju minska en del med.

 

Jag ser fortfarande SD som Sveriges största skam. Ingen politisk skandal, inga hemska missförhållanden eller misslyckanden på politiskt håll, eller politiskt grundat, kan mäta sig med att SD vinner så många människors stöd. Svenskar har blivit så apatiska och cyniska. Själviska drägg. Skam på er. Och jag tar på mig skulden. Det är såna som mig, som är emot SD och det dom står för, det är vårat fel. För vi klarar inte av att visa dom andra hur fel dom har och varför vår egna väg kanske är tuffare, men ändå den rätta vägen att gå för en bättre framtiden. Och det borde vi lyckats få SD-anhängarna att förstå. Men det har vi inte.

 

Jag röstar, som vanligt, på Miljöpartiet. Jag tycker de har varmast och mest realistiska politiken. Många håller inte med. Men jag hör heller inte motståndarna tänka längre än val-perioder och aldrig på framtiden och kommande generationer. Hur ska Sverige lösa framtidens problem? Miljöförstöring, miljöanpassning, resursbrist och ökad konkurrens från vad som tidigare varit fattiga länder? Man bör satsa stenhårt på skolan, man bör satsa på svensk kvalité och kompetens för framtiden. Står Sverige på framkant och visar vägen till ett miljöanpassat och välmående land, ja då tar det tid för de andra att hänga på, och det är till vår fördel, att ligga före, att inte följa någon annan i deras framsteg. Vi ska inte ligga på översta halvan, vi bör ligga allra höst upp när det kommer till att miljöanpassa vårt samhälle. Därför röstar jag på Mp. De är de enda som tänker på framtiden, inte bara närmsta åren. De andra partierna tycker jag försöker lösa nya problem med gamla metoder.

Om Wilfer88

Lång o smal o glad
Det här inlägget postades i Nyheter och politik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

