Valet 2014 för mig

Valet år 2014 blev för mig samma som valet 2010. Det är Sverigedemokraterna det handlar om. Jag gav min respons 2010: https://wilfer88.wordpress.com/2010/09/20/valet-ar-gjort/

Jag har inte ändrat åsikt. Det valet så släpptes de in. 2014 blev de dubbelt så stor. I min hemkommun 3ggr så stor, precis som i länet. Skam skam och åter skam. Man kan som person hålla med SD att integrationen av invandrare går segt och är ineffektivt. Jag är helt med på att det måste ske stora förändringar där. Jag går dock inte med på att lösningen är mindre pengar. Invandrare är ett ord som inkluderar att det handlar om personer som i regel är utsatta och behöver hjälp. Mitt Sverige är ett land som hjälper de i behov av hjälp, det ska vara utgångspunkten. Alltid. Då utesluter man aldrig någon grupp. Sjuka, gamla, arbetslösa, handikappade. SD har ju inte helt fel och är fullständigt genomruttet, de är ju ett populistiskt parti med enkla svar på frågor många gillar. Att man dock ger dem, sin röst, i valet där man bestämmer vilka som ska styra Sverige, det är så skamligt att jag mår illa.

Jag skrev på facebook direkt att jag fick flykt-känsla, att jag måste fly där jag är nu för att jag känner mig osäker. Att det inte beror på invandrarna, att det är svenskarna, de kallhjärtade svenskarna jag vill fly från. Rädslan byts dock snabbt ut mot ilska och sen en vilja att förändra det hela. Att jag inte ska fly problemen. Jag ska fixa dem istället genom att engagera mig mer i politiska frågor. Ett intresse blir till engagemang.

Sverige blir av med en statsminister och ska få en ny. En regering ska bytas mot en annan. Blå blir röd. Tack för er tid Fredrik och Anders. Ni prioriterade fel, men jag tyckte ni två gjorde ett bra jobb. Många många hade gjort det sämre och inget säger att nästa lyckas bättre, trots att han kan ha bättre prioriteringar. Jag har stor respekt för Fredrik och Anders. Kompetent var ni. Sverige överlevde en stor kris tack vare er. Det hade kunnat gått mycket värre.

Vad som händer efter nu blir spännande. En viss Stefan gör oväntade uttalanden. Det känns som att det blir fel och han gör det svårare för sig själv. Men under ytan ser jag taktiska och strategiska val som väljarna, media och konkurrenterna inte klarar av att gissa i första hand. Det känns som det kan gå hur som helst nu, vilket inte känns så skönt, men jag tror inte Stefan skjuter sig själv i foten. I slutändan förväntar han sig få det han vill. Och jag tror inte det är omöjligt att han lyckas finta bort sina motståndare. Men det är en chansning, som kanske inte slår in.

Om Wilfer88

Lång o smal o glad
Det här inlägget postades i Nyheter och politik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

