Kort om mig som introvert

Såg en sån där topp10-lista om introverta. Det är sånt man missar att läsa om man inte är träffad. För en ”extrovert” person är det verkligen annorlunda, de kanske har något som kännetecknar mer en introvert, men i regel funkar de som människor på ett nästan motsatt sätt.

Artikeln jag läste var denna: http://9gag.com/gag/adYmMO9?ref=fbp

Det stämmer bra bra på mig.

1. Småprat är jobbigt. Prata om dagen och skvaller. Det sliter på sinnet mitt. Men går vi istället in på djupare diskussioner, som vi finner intressant, då är 4-5 timmars non-stop prat helt okej.

2. Blyghet beror på rädsla. Jag behöver en anledning till att prata. Att prata, är ingen anledning i sig. Har jag inge vettigt att säga, då håller jag tyst.

3. Jag kan vara oartig. Målet bör alltid vara att vara genuin och prata sant. Då händer det att man bryter mot vissa sociala regler som ofta manar till försiktighet. Det händer helt klart att vissa förvånad, eller irriterad av detta, men vissa uppskattar det också väldigt mycket. Det blir mer rak på sak med mig.

4. Jag har svårt för människor. Det är få jag släpper in, det är få som jag är öppen med. De som blir insläppta, de är gärna kvar ett tag till. Jag kanske inte är den bästa kompisen, men man kan ha vissa egenheter många saknar och det uppskattas ibland med åsikter eller samtal från en introvert.

5. Jag har inge problem att gå ut. Jag har till och med mindre behov av att se bra ut när jag går ut än extroverta. Men behovet att gå ut går snabbt över. Ett par timmar max, inte en halv eller heldag ute bland folk. Det är jag mindre okej med. Och tar det gärna väldigt lugnt efteråt.

6. Amatör-filosof brukar jag tycka att jag är. Man tänker och tänker. Och jag trivs med det. Ibland vill jag prata om tankarna med någon annan för att inte känna mig ensam. Jag är bekväm med en form av ensamhet, men samtidigt skulle jag aldrig klara mig om jag inte hade de jag har mina diskussioner och samtal med. Vissa är till för intressen, ett eller flera, vissa för djupa samtal, vissa för att vi har mycket gemensamt etc.

7. Är en unik individ. Gjorde om bloggen för många år sen just med ledorden ”låt ingen annan bestämma hur du ska leva ditt liv”. Introverta kan ses som lite knäppa eller udda, men det beror på att de vågar vara sig själva, de gör sånt som andra låser sig från att göra. Att inte följa strömmen är vägen att gå.

8. Här var punkten jag inte riktigt förstod. Jag funderar på mina egna funderingar och känslor, man ska ju försöka hitta sig själv, förstå hur man funkar, det är ju ganska belönande att ha koll på sånt. Man kollar inåt, inte utåt, för att det är stimulerande och givande.

9. Att ta det lugnt hemma, det gör jag ständigt. Jag behöver inte mycket för att bli underhållen. Naturen också, är skönt att vistas i, mindre så är tillställningar med en massa folk. De ”få” gånger jag varit med en massa folk, då tar det ganska precis 2-3 timmar innan jag blir överstimulerad och vill dra mig undan. Det är verkligen svårt för mig att komma ihåg ens om det hänt att jag varit på en fest i 4 timmar eller liknande. Och har det hänt så har jag verkligen klarat av och gått ifrån en bit för att hämta luft och få lite lugn mellanåt.

10. Kan jag förändras genom att ständigt och stegvis utsätta mig för mer social stimulans? Vem skulle vilja plåga mig så? Jag är bra som jag är. De brister jag har som människa får jag ha, för det är ingen annan som är perfekt.

Och det var dagens öppnande 🙂

Om Wilfer88

Lång o smal o glad
Det här inlägget postades i Dagen, Hälsa. Bokmärk permalänken.

Kommentera

