Last of 2015

Året är över. 2015 är slut.

Mitt minne av det får väl bli Star Wars. Att gå på bio för att se början på en ny trilogi, att få se The Force Awakens, var underbart, speciellt eftersom det var en film jag gillade trots högt ställda förväntningar.

Men det är väl lite synd att just det fick bli höjdpunkten. Bottnarna för året var inte det trevligaste. Förlorade min morfar på midsommardagen och det var faktiskt evigheter sen tacksamt nog sen jag förlorade en nära släkting eller nära bekant. Förlorade min farfar när jag var 4 år gammal och alltså inte varit på en begravning mellan 1992 och 2015.

En av årets bottnar av ett helt annat slag var när flyktingfrågan ledde till att SD får igenom delar av sin politik. Migrationsverket sa att nu är det kört, drastiska åtgärder krävdes. Det genomfördes. Hårdare kontroller och ett kallare klimat för flyktingar. Tyskland som såg så starkt ut under sommaren fick också ge sig i frågan. EU kunde endast enas om blygsamma gemensamma åtaganden. Så, när Europas folk inte hjälps åt, utan det är varje person för sig själv, då stärks hatet och rädslan. Hatet mot de okända, rädslan för vad de kan representera. Rasister, facister och nationalister, svaga sen Adolf Hitlers självmord 1945, är idag starkare än någonsin. Det handlar inte om att farliga individer styr och ställer i vissa länder, nej, det handlar om, att precis som under Adolf Hitlers tid, att de goda människorna inte säger ifrån. Det är när de goda låter bli, som de onda vinner.

Personligen för mig, så får det mig att vilja agera. Men ett år efter senaste misslyckade val, så har jag inte tagit mig i kragen än och gjort något.

Lite kan det bero på fortsatta misslyckade försök till någon som helst personlig framgång. Jag är fortfarande arbetslös, utan sysselsättning. Men 2016 börjar på bästa sätt. Utbildning. Jag ska få plugga, hela våren, på distans, så får bo kvar där jag är. Till hösten är det tänkt att jag ska söka mig till något IT-program på högskola igen. Tredje gången gillt. Släppa satsningen på industri och satsa på datorer, sånt jag faktiskt gillar. Inom det ska jag hitta de fasta jobben jag så längtat efter.

Om Wilfer88

Lång o smal o glad
Det här inlägget postades i Dagen, Datorer och Internet, Jobb/skola, Nyheter och politik, Star Wars. Bokmärk permalänken.

Kommentera

