World strongest person

Världens starkaste person är den med mest makt att förändra saker. Handlar inte direkt om styrka, självförtroende eller hur smart man är. I regel så är den mäktigaste personen den som sitter i Vita Huset i USA. Av ren tillfällighet, tur, hårt arbete, stort kontaktnät, känna rätt personer och kunna leda människor, då tar sig vissa människor dit.

Pengar behövs, men i regel, finns det alltid människor som är villig att ge en de resurser som behövs bara man är framgångsrik. Att ha bra värderingar vore ju en önskvärd färdighet, men tyvärr visar det ju sig att det allt för sällan stämmer. Idealister stängs i regel ute för att de inte kan kompromissa med andra maktmänniskor.

Man ska vinna ett demokratiskt val, annars är det ju inte ett folkstyre. Valet ska vara rättvist utfört, man ska vinna för att folket gör ett välgrundat val. Val ska inte vara beroende av att någon fuskat, att lögner tas för fakta eller att någon har enormt ofördelaktiga resurser att hämta av för att driva en valkampanj. Reformer som utlovats ska kandidater göra allt för att hålla, deras karriär visar hur rimligt det är att de håller sånt de säger. Deras erfarenheter och färdighet säger också hur de kan tänkas agera på oväntade saker.

Massor spelar roll när världens mäktigaste person ska utses.

Nu fick jag säga ”person”, för detta val kan en kvinna vinna, inte bara ”män” som vid de tidigare 45 valen som gjorts i USA. Tidigare fick vi se den första svarta vinna presidentvalet. Han blev även omvald. Starkt jobbat, för problem har han haft.

Att se hur det går i amerikansk politik är egentligen bara hemskt. Politikerna säger vad som helst, så länge saker kan omtolkas så kan nästan vilka lögner som helst dras. Ord är inte ord för dem om det inte inkluderar extrema överdrifter åt alla håll. Måttlighet finns ej. Det vinner man inte rubriker på. Rubriker är gratis reklam. Finns inget chockvärde så får det skapas.

Det är vad valet har kommit till att blivit. Den med mest makt ska inte längre vara den som kan välja de bästa medarbetarna, den som hittar de bästa kompromisserna, den som tar det rätta beslutet även vid kriser, den som bäst tar vara på en föränderlig värld och ser till att folk får det bättre. Nej. Idag handlar allt om att få folk att tro att det blir bättre, oavsett metod av hur det ska gå till. Idag kan folk få hopp av ren blind tro, oberoende av fakta eller erfarenhet.

 

Hillary Clinton mot Donald Trump. Är det ett pest eller kolera val? Nej. Clinton är en extremt erfaren politiker som lär fortsätta mycket av arbetet som tidigare presidenten påbörjat. Mycket nytt är det inte. Donald Trump däremot. Donald är allt annat än en politiker. Han har inte visat sig kunna samarbeta med någon eller kunnat kompromissa om han inte kan tvinga sig till det. Han är ett parti presidentkandidat, men det är knappast hans parti, de är inte hans kompisar o han är inte deras. Han vinner röster åt dem och det är all grund för den relationen. Han är en affärsman, rik som ett troll, spelar till och med på det kortet. Han är den första som skryter om det för att få röster, för att visa sitt oberoende av andra.

Jag kan skriva om Donald i evigheter, men jag nöjer mig nog med detta och säga att jag finner honom vara en pajas. Fullständigt okompetent för jobbet. Men det sjuka är inte Donald Trump. Det som är sinnessjukt, är att folk ger honom sin röst. Folk har gett upp på politikerna. Nästa gång får de väl ha en sten som presidentkandidat. Det lär vara av mindre chockvärde än Donald och står för stabil utveckling i alla fall.

Gillar jag Hillary Clinton? Inte direkt. Hon har en del misstag bakom sig. Ett par riktigt dåliga och jag funderar ganska mycket kring hennes personliga ekonomi. Finns risk att fler skandaler dyker upp.

Jag hade mer önskat mig kandidater som John Kerry och Joe Biden. Al Gore gärna också, även om han lagt om lite. Att försöka ersätta Hillary med en annan kvinnlig kandidat skulle dock inte jag kunna. Jag går efter kompetensen jag känner till och då ser jag ingen annan lämplig ersättare än just männen jag nämnde.

Men Hillary är kandidaten och jag ser runt 70% chans att hon vinner valet, de första debatterna är om en månad, efter det tror jag det landar på att Hillary vinner valet med 55% mot 45% för Donald. Republikanska partiet är redan skadeskjutet sen de hade Bush som president o som tog landet i 2 invasions-krig o en enorm finansiell kollaps. De förlora sen 2ggr mot Obama och jag tror de mycket väl kan förlora 2 till mot Hillary om de inte hittar seriösa kandidater som kan stå för sånt de säger utan att blåljuga, eller som Donald hade sagt, vara sarkastisk.

Om Wilfer88

Lång o smal o glad
Det här inlägget postades i Nyheter och politik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

