En av tre

Har kikat på debatten mellan Hillary och Trump i sin helhet och följt eftersnacket de första dagarna.

Hillary sägs ha vunnit debatten, inte valet, men debatten, den första. Jag är nöjd, även om jag hade önskat en kross. Men det är svårt, för Trump var inte som Trump är. Han hade ett mål och det var att locka över de osäkra väljarna, inte att stärka de redan troende. Så herr extrem var inte så extrem som han brukar vara. Inte många som såg en riktig tok i debatten.

Men att det var väldigt olika individer som diskuterade var otroligt tydligt. Trump drog till med ungefär 3ggr så många osanningar som Hillary, samma gäller hur ofta Trump avbröt Hillary när hon pratade, jämfört med hur ofta hon avbröt honom.

Det värsta från Trump tycker jag, vilket inte var särskilt grovt för att vara honom, så var det när han avbröt Hillary med att säga att ”Thats makes me smart” när det handla om att inte betala statlig skatt. Alla som hatar regeringen sin skulle säkert applådera,  men när en president-kandidat skryter med att vara en usel samhällsmedborgare och fruktansvärd föredöme för landet, då tycker jag att man klivit på en riktigt explosiv mina.

Det funkar inte att de rikaste ska vara de som kan smita undan att betala skatt, att landets president ska vara den som minst bidrar till samhället vi bor i.

Hillary o sin sida, kom inte med särskilt kraftfulla saker. Svårt att minnas vad hon faktiskt hade att säga och några citat från henne blev inte direkt några rubriker. Men en rolig del tyckte jag när Trump antydde att det är fel att Hillary skulle vara så förberedd på debatten. Hillary slog tillbaka med att hon förbereder sig för debatten precis som hon förbereder sig på att bli president. Att Trump är känd för att improvisera fram sina tal, gör att poängen slog bra mycket starkare.

2 debatter kvar, sen ett val. Nog för att jag inte bor i USA, men jag bor på denna jord, och det bör vara tillräckligt för att bry sig om vilken som styr världens största ekonomi och världens största militärmakt.

Om Wilfer88

Lång o smal o glad
Det här inlägget postades i Nyheter och politik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

