Tre av tre

Två dagar kvar till amerikanska valet. Trump klarade inte av att vinna väljare genom debatterna, men resultatet för Hillary blev inte mycket bättre. Antingen stärkte de greppet om de redan trogna, eller inte. Trump fick en ordentlig nedgång före andra debatten, men detta har han helt hämtat in efter Hillary fortsatt tagit stryk genom mailen. Tidigare var det prat om närmare 100.000 mail, men nu är det uppe i 650.000 mail som FBI går igenom i en ny utredning. Om 50 personer gör 50 mail vardera per dag, så behöver de 260 dagar att producera så mycket mail. Det är mycket.

Vad innehåller alla dessa mail? Hittills så har Hillary aldrig blivit dömd för något brottsligt iom mailen. Kanske blir resultaten detsamma, kanske inte. Osäkerheten skrämmer många och idag är Trump närmare Vita Huset än någonsin tidigare. Så trots att Trump upplevs som usel av så många, så kan han vinna genom att motståndaren inte är bättre. Beroende då på hur man ser på det.

Om tre dagar vet vi svaret vad USA väljer. Idag vet vi ej. Jag hoppas på Hillary, men knappt jag vågar tro det, Trump är skrämmande nära att kunna vinna. Jag själv trodde inte på Brexit, men det blev Brexit. Jag trodde inte SD skulle kunna växa en massa i Sverige, men nog sjutton har de gjort det, och med besked. När de kommer till politik är jag i regel optimist, jag vill så starkt att saker ska bli bättre, att den politiska viljan är tillräckligt, hur små positiva reformer än sker steg för steg, bara det går framåt. Men jag får flera fel i mina prognoser och analyser. Mina värderingar står fortfarande fast, men världen till viss del verkar röra sig i mer ryckiga, oregelbundna håll och riktningar.

Ska jag våga tro att det kan gå bra ändå med Trump vid rodret? Ska jag våga tro att populismens vindar ändå har mer rätt än fel, att demokratier idag är starkare än förr, att demokratier inte faller i kaos så som de gjort förr i tiden och plockas upp av hårda starka ledare som offrar mänskliga rättigheter för ordningens skull?

Om Wilfer88

Lång o smal o glad
Det här inlägget postades i Dagen, Nyheter och politik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

