Rogue-recension

En Star Wars-recension. En Rogue One-recension. Med spoilers, your one and only warning.

Jag var nyss på min andra tittning av filmen på bio, efter ganska precis en månad sen första. Mer sansad, mer analyserande, mindre överraskningar och lättare att hålla fokus på vad som händer. Därför passar det att säga nu vad jag faktiskt tycker om filmen.

The Force Awakens blev väldigt populär, en stor succe, nytändningen som behövdes. Jag gillade den starkt. Det var spännande att se vad en standalone-film i Star Wars-variant kunde erbjuda. Några saker är tydligt. Rogue One gjordes mer för fansen, inte för att locka stor publik och den tog risker genom att berätta Star Wars på ett lite annorlunda sätt, med nya ingredienser.

Filmen utspelar sig strax före Star Wars: Episod 4 som kom 1977. Vi får främst följa Jyn Erso och ett gäng av ”kompanjoner” hon plockar upp under filmens gång. Ett färgstarkt och trevligt gäng + en fantastiskt droid precis som alla Star Wars-filmer behöver. Samtidigt har vi välgjorda skurkar på den andra sidan som ställer till det för våra rebeller. Sen har vi något ut av tvister, samt rymdstrider. En komplett Star Wars-rulle.

rogue-one-beach

Ska jag bara låta positiv, nej, vi betar av det negativa. Musiken är inte där för att lyfta scenerna. Under hela filmen leta jag det episka o storslagna som bidrar, men nej, det blir bara medelmåttigt när det kommer till musiken. Början av filmen känns också något seg och lite ojämn på det. Filmens början var otraditionell Star Wars och utan något ”wow” vilket 7 andra Star Wars-filmer ändå klarat av hyfsat fint. Det görs även flera planet-byten med få anledningar och under kort tid. Vissa karaktärer i teamet vi lär känna har trevlig personlighet och något helt eget att bjuda på, men inte så mycket till bakgrund att stå på. Sen har filmen 2 CGI-karaktärer jag tycker de skulle pillat med lite andra idéer till hur de effektivast skulle hanteras.

Det positiva. Oj oj oj. Den sista tredjedelen av filmen är underbar. Sån otroligt stark avslutning, i nivå med Empire Strikes Back. Fartfyllt, massor händer, hög spänning, välgjorda scener och det som byggs upp av karaktärerna blir det nu användning av. Det känns, det gör ont. Det är sorgligt och vackert samtidigt. Wars in space, star wars. Nu lyfts verkligen kriget fram, att det är ett krig. Uppoffringar görs.

Skurkarna har en Dödstjärna. Det är vad det hela handlar om. Detta är inte en av filmerna där detta supervapen sprängs. Gissa vad det betyder för hjältarna. En av skurkarna är självaste Darth Vader. Gissa vad det betyder för hjältarna. De är körda, så är det bara. Disney kommer inte till räddningen. Att Disneys uppköp av Lucasfilm o allt som heter Star Wars, att det skulle leda till detta i deras andra av första fem planerade filmerna, det kunde ingen förutspå eller vänta sig. Rogue One bjuder på en massaker av våra hjältar på en skala ej tidigare skådats i Disneys portfölj. Det gör ont, för det är så bra gjort.

rogue-one-ganget

Darth Vader är självklart värd sitt egna stycke också. Den största skurken av dem alla. Men ändå är han sparsamt använd i denna film, inte alls många minuter med honom. Vi ser honom inte bara som ett hinder för hjältarna dock. Vader är sin egen man, en egen karaktär. Första tillfället med honom får vi se i hans slott, eller tempel, där han håller till ibland, detta ganska precis i mitten av filmen. Vi ser honom flyta i en bacta-tank, för att läka. Vi ser en skadad kropp, med kroppsdelar som saknas. Det skriker historia om honom, hans förflutna, men också hans framtid. En skadad individ, men som reser sig, andra fruktar honom, kroppen är bruten, men han döljer det bakom sin rustning som mer presenterar honom med den starka viljekraften han besitter. Självsäkerhet och styrka har inte lämnat honom, Rogue One gör i Darth Vaders få scener allt rätt med honom, han speglas korrekt. Sen kommer den där sista scenen. De som sett filmen nämner det ständigt, den där scenen. Den fruktade skurken bevisar för alla varför han är en skräckinjagande individ. En korridor, ca femton rebeller och Vader. Han börjar i ena änden och slutar i andra. En promenad för honom, dödsdomen för alla andra. De skriker, de skjuter, de försöker komma undan. Darth Vader slår undan skotten, han slår tillbaks skotten till de som sköt, han stryper o slänger omkring fienden, med kraften, han sliter av rebellerna deras vapen, med kraften. Grymmast finner jag när han lyfter en rebeller med kraften så han fastnar i taket, Vader passerar honom underifrån och bara i förbifarten låter han sin röda ljussabel hugga ner rebeller som dör i luften innan fallit till marken medan Vader bara fortsätter framåt. En ostoppbar kraft. Ett oförglömligt ögonblick från filmen.

Recensionen slutar starkt för det är så filmen slutar. Den brummade inte igång på helt rätt sätt, men slutet är fantastiskt tillfredsställande på en massa sätt och vis. De visar att de förstår Star Wars, men samtidigt att de vågar göra något nytt, inte bara Vader blev bra, inte bara effekterna, inte bara rymdstriden, inte bara huvudkaraktärerna. Det var folk som kämpade för vad de trodde på, vi fick se vad de faktiskt var redo att offra, för att andra skulle få känna hopp om en bättre framtid, när ondskan måste bekämpas, inte passivt uthärdas. Vi får en krigsfilm som känns.

Mitt, kanske inte slutgiltiga betyg, men ändå betyg efter lång fundering o analys, så i dess helhet ger jag filmen en 8 av 10 i betyg. En stark 8. Jag funderar på att låta filmen passera The Force Awakens och Revenge of the Sith i min Star Wars-ranking, med endast Empire Strikes Back och A New Hope som jag rankar högre. Jag är i alla fall grymt nöjd att inom en period på 365 dagar fått 2 Star Wars-filmer jag finner vara bland de bästa. Trevligt att vara ett fan ibland. Fin tid att leva i.

Annonser

Om Wilfer88

Lång o smal o glad