Environmentalist

Vill ta upp lite det jag nämner då och då, att jag faktiskt är en miljöpartist och att betyder en del då jag ställer mig bakom en del påståenden, gör en del antaganden och har särskilda prioriteringar.

Miljön är viktig för det är här vi lever. Planeten Mars sandöknar är inte viktig för mig för den är inte viktig för något som lever. Men luften som jag andas, marken jag står på, vattnet jag dricker och träden som jag ser, de är av betydelse för livet runt omkring oss.

forest

 

Det är för mig jättesimpelt. Luft, mark, vatten, växt och djur-liv. Jag tycker det är viktiga saker och värt att beskydda. Egentligen finns det inte en enda människa som inte håller med. Det går inte att hitta de färre än 0,001% av befolkningen som skulle hävda att de sakerna är dåliga istället för bra. Men, det finns många, väldigt många till och med, som har en prioriterings-lista där dessa saker hamnar lite längre ner, så att ”undantag” efter ”undantag” kan göras gång på gång till nackdel just för luften, marken, vattnet, växterna och djuren.

Vart går verkligen gränsen? När kan undantagen göras så att de långtgående effekterna är till fördel för människan istället för nackdel? Det är få som inte ser fördelarna med ett land som Sverige med starka natur-skyddslagar som privatpersoner, företag och staten väljer att till största del respektera. Jämför med ett land som Kina, där luften är så full med förorenande partiklar att det blir svårt att se, svårt att andas och man får i sig gifter som är skadliga för kroppen. Samtidigt är floder och sjöar i Kina så fulla med skräp, miljögifter, avfall från industrin och algblomning pga övergödning. Skogar huggs ner för att ge plats åt mer åkermark och nya städer, djuren tvingas flytta på sig för människornas framfart.

Men till och med i Kina händer det saker. Kvantitet byts mot kvalité, produkter byts ut mot människors välbefinnande. Ett stegvis uppvaknande. De önskar bli mer som oss i Sverige, medan vi i Sverige, i alla fall några av oss, tänker på vad nästa steg blir. Aldrig nöjda.

Hur blir vi mer energi-snåla, hur blir vi mindre resurs-krävande, hur får vi ett bättre kretslopp-tänkande med ännu mer återvinning? Enkla ord genom att säga att målet så klart ska bli att vi vill leva i harmoni med vår miljö, där vi inte tar skada på miljön och miljön tar inte skada på oss.

För de flesta känns det som rent sunt förnuft. Självklarheten. Tills mer bostäder ska byggas där skog tidigare legat, tills köpcenter flyttas från centrum till utkanter, tills elpriser blir så höga att industrin och jobb hotas, tills gruvdrift lovar jobbtillfällen, tills nya vägar byggs istället för järnvägar, tills flygplansresor lovar snabbast, enklast och även fördelaktiga priser för att resa, tills billig vardag ställs mot ett dyrare alternativ. Plötsligt blir det inte lika så lätt att ställa sig på rätt sida, för vad är mest fördelaktigt och mest hållbart i längden? Vilken lösning är det som funkar?

För att göra det som gör mest gott för människan och minst skada för miljön, att leva i faktisk harmoni, då krävs det utbildning och kunskap. Inga saker är viktigare i att hantera problemet att nå rätt balans. Ska vi leva som urbefolkningen, leva av jorden med minimal påfrestningar, ja då lever vi klart kortare liv, sjukdomar blir svårt att bekämpa och naturkatastrofer blir vi sämre rustade för, barnen vi föder lär oftare dö. Det är inte vad jag skulle kalla att människor får det bättre av, även om miljön, naturen, lär tacka oss. Ett kortare liv är tecken på ett sämre liv. Så nej. En annan lösning behövs för att jag ska kunna acceptera den. Jakten på kunskap tror jag blir lösningen för att nå harmonin. Mer forskning på området behövs, samtidigt som grundutbildningen behöver bli bättre, även för den äldre befolkningen, lärandet ska aldrig få ta slut, för nya kunskaper tillkommer med tiden.

Jag är medlem i det svenska Miljöpartiet för att jag är övertygad om att deras prioriteringar stämmer överens med mina egna, bättre än vad andra partiers prioriteringar gör. Ideologiskt, i idé-form, i deras praktiska arbete, genom ledarskapet och budskapet de för fram, så känner jag att det klickar bäst för mig hos dem. Som felande och lärande människor begås misstag, även i partiet som då består av människor, så allt är inte alltid perfekt och långt ifrån att vara bortom kritik, men partiet har funnits länge nog för att jag ska stå positivt för deras arbete och positivt för deras drömmar och verkliga planeringar för framtiden. Miljön står i topp och för att människor ska kunna sköta om miljön och även anpassa sig, så är utbildning av ytterst vikt, mer än vad vinster, pengar, omsättning, materiel standard och produkter är. Jag har egentligen aldrig varit av särskilt annorlunda åsikter än dessa, men prioriteringar har ändrats en del och jag tror det går att ändra många människors prioriteringar, bara genom att lyfta fram rätt saker, lägga fram fakta som finns där, vissa saker är hållbara, andra saker är det inte. Det är viktigt att tänka 5 år framåt, 20, 50 även 100 år in i framtiden, inte bara det som ger mest pengar i plånboken i morgon. Vad lämnar man efter sig till sina barn?

Om Wilfer88

Lång o smal o glad
Det här inlägget postades i Nyheter och politik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

