Politisk inkorrekthet

Att vara alldeles för lat, för ansvarslös och respektlös i sina politiska uttalanden. Att behandla andra på sätt man själv aldrig skulle tillåta någon att behandla en själv. Det är att vara politisk inkorrekt.
Det är år 2018 och valår i Sverige. Jag är politisk intresserad och röstat medvetet i alla val jag kunnat rösta i. Jag har klara värdegrunder och väljer de som står mig närmast. Inte de som är exakt som mig, för de finns ej, samt så ser jag inte heller värderingar och det faktiska agerande och funktion som samma sak. Ibland kan en röst på ett annat parti ha bättre resultat än det jag vanligtvis skulle röstat på.

Med detta säger jag bara att politik kommer jag snacka detta år, jag kommer ta debatten mot folk, mest då genom sociala medier, för min styrka ligger inte i talet, utan i väl avvägda ord jag vet att jag alltid kan ställa mig bakom, även om jag någon gång kan tänkas byta åsikt.

”Politisk korrekthet” är att följa de rådande politiska värderingar som satts upp. Tills någon sätter upp något annat. Det hela är ett skällsord, PK på svenska, PC på engelska, som det inte ens är meningen att folk ska fullt förstå. Tanken är inte att folk ska ställa sig bakom att vara PK, det ska bara vara en smutsig stämpel som någon gett dig för ”hen” tycker så. Subjektivt, smutskastning. Det hela är ett mode-ord eftersom ”politisk inkorrekthet” ska ha det motsatta hjältestatus medaljen man vill ha. Att man står emot ”eliten”, ”majoriteten”, ”massmedia” eller ”vänster-folk”.

För det är i regel med ytterst få undantag de på högerkanten kastar in diskussionen på PK-hållet. Höger som i anti-invandring, anti-muslim, anti-LGBT, anti-EU, anti-globalist, klimatförnekare. Inte höger som i låga skatter, företagsvänlig, privatisering, handels-fokus. Den högern är liberal i sin grund och angrips även den starkt av de politiskt inkorrekta när de har tid över. Det går nästan att säga att de som är snälla i sina politiska uttalanden är PK. De är såna som fiskar röster, enligt de politiskt inkorrekta.

EleanorRooseveltHumanRights

Det är så det låter faktiskt. Väl avvägda ord, att prata icke dömande av någon särskild grupp, att inte skuldsätta, att inte leta skyldiga fiender enligt någon grupps etnicitet, religion, härkomst eller sexuella läggning, det är PK. Här är poängen hos de politiskt inkorrekta, de säger att det finns en sanning som kan skuldbelägga någon särskild grupp och då ska det pratas tydligt och sant om detta, inte läggas band på för då är det censur. Det är censur att vara PK och censur att bekämpa politisk inkorrekthet. För sanningen är att någon grupp kan vara skyldig för ett problem och det problemet kan bara lösas genom att tala sant om ämnet.

För sanning är att muslimer är invandrare som i sanningens namn är dolda erövrare som förstör landet de anländer till? Det är slutsatsen för vissa. De tycker de har fakta för det hela, så det är sanningen och det måste talas ocensurerat kring det.

En öppen debatt vill de politiskt inkorrekta ha. Tills de får det. Sen vill de inte ha det, för de vill inte ha fakta som talar emot dem, de vill antingen tysta eller ignorera det som motsäger det som de själva är övertygad om. Den selektiva information de fått, den selektiva informationen de tagit till sig, den tystar man i regel med källkritik och grundläggande kunskap i ämnet i frågan. Politiskt inkorrekta väljer källor av information som har sina egna agendor, oftast klara och tydliga agendor enligt ett politiskt inkorrekt mönster. Lögner, skvaller, myter flyter i stora floder i dessa nyhetskanaler och på något vänster är det massmedia som skulle komma med falska uppgifter och agenda-fylld information, men inte deras egna kanaler. Obefintlig eller selektiv källkritik. Hyckleri så att man bli sjösjuk.

 

Politiskt inkorrekta samlar inte information, de får information som upprepas för dem gång på gång tills de tror det är sant. De är de största offren för propaganda och de skulle utstå den oavsett vart den kommer ifrån, för de är för lata för att slå ihop information från flera källor, få flera perspektiv och kanske egna åsikter i frågan. De är lata, så de kopierar något de hört, sagts eller skrivits.

Politiskt inkorrekta vill inte stå till svars för vad de säger. De vill inte ta ansvar för de ord de väljer, de talar ju bara om den information de fått, vad de tror är fakta och sunt förnuft med den totala motsatsen ligger närmare en sanning. De vill inte ta ansvar för det är för vuxet, moget och ansträngande för dem.

Politiskt inkorrekta vill inte se den de angriper för de är inställda på ha noll respekt för den individen eller gruppen. Ett främmande hot är vad de bygger upp för sig själva, oförstånd är grunden för deras respektlöshet. De kan inte ta ansvar för sina egna problem utan vill lasta det på någon annan, en grupp de inte kan förstå eller respektera.

 

Den gyllene regeln, är en högstående etisk princip som återfinns överallt. Gör mot andra så som du själv vill att de ska göra mot dig. Det följer också att inte göra mot andra på sätt du själv inte vill bli utsatt för.

Du vill att folk ska ta till sig kunskap, du vill folk ska ta ansvar, du vill ha respekt. De politiskt inkorrekta, de skiter i allt sånt. Därför så ogillar jag de politiskt inkorrekta i grund och botten. De vill ha en öppen debatt de inte står för själva. Jag väljer hellre att ta diskussioner med vettigare individer när jag vill prata seriöst. När jag pratar med politiskt inkorrekta, då gör jag istället så att jag försöker ta dem till skolan så att de kan bli vuxna en dag.

Om Wilfer88

Gamer, Sith Lord, loves nature and is a happy fellow.
Detta inlägg publicerades i Dagen, Nyheter och politik, Organisationer och märktes , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar