AMD PC building

Var ju bara ett par månader sen senast, men nu snackar jag igen om att bygga en PC. För det är nära nu. Jag väntar mig att köpa en Playstation 5 om ett tag, försöka i alla fall. För det är så att jag faktiskt fick det där önskade sommarjobbet! Så inkomst fixad. Men det hade varit på gränsen ändå att ha råd, om det inte vore för en grej till. Jag ska köpa mig en riktigt ordentlig speldator, men jag ska ”vänta” med grafikkortet. Det är bara galna priser och prognosen säger att det håller i sig året ut. Jag betalar inte 2000-6000kr i överpris på en komponent. Så jag köper alla andra delar först, och flyttar över min GTX 1070 så länge. Det känns väldigt smart att göra så just nu. Jag slipper min 7 år gamla CPU och går från DDR3-RAM till DDR4. Och 2TB SSD totalt.

Jag har också beslutat att det blir ändå AMD istället för Intel. Ryzen 5 5600X är så otroligt vass i spel. Den är lite sämre i prestanda/pris, men den har också högre resultat. Och mer energi-effektiv. Framtids-säkrare med PCIe 4 . Så vill jag har mer brutalare grejor, så kan jag uppgradera enklare utan att behöva köpa en helt ny dator.

Mitt mål med en kostnads-effektiv och nästan ljudlös speldator känns nära. Slutet på sommaren. Chassit har goda betyg för sitt utmärkta luft-flöde, moderkortet genererar mindre värme andra, Noctua-fläktar till processorn och chassit och en effektiv Ryzen 5600X på det. Sån där risk att man inte ens hör att datorn är igång. Vi får se hur väl jag lyckas. Alla kommande delar visas nedanför.

Lite synligare nu när jag rutade in grejorna, från komplett.se . Inge vattenkylning och inge RGB. Jag var lite orolig först gällande PCIe 4, men man kan sätta i PCIe 3 prylar på såna platser, det blir bara outnyttjad lanes, vilket funkar för mig, tills PCIe 4 stödda saker sjunker i pris. En dag blir det ju fint med M.2 minnen PCIe 4 på 2-4TB som är 10ggr snabbare än vanligt SATA SSD, men idag, nej, spel vet inte ens hur de ska utnyttja sånt snabbt minne. Men om 2-4 år kan det vara mycket intressant.

Om Wilfer88

Gamer, Sith Lord, loves nature and is a happy fellow.
Detta inlägg publicerades i Dagen, Datorer och Internet, Hobbyer, Jobb/skola, Spel och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar