Bra ljud

Börjar året med något trevligt och positivt. En recension typ, men också en liten djupdykning i mitt växande intresse för ljud, som nu ungefär har nått nivån för nybörjare. Ska prata om Sony WH-XB900N, men vi tar den lite senare.

Det ska göras klart, jag vet inte hur drömlikt bra ljud faktiskt låter. Jag har aldrig hört, aldrig upplevt någon som haft rätt saker, som används på rätt sätt, i rätt miljö och gett ett trovärdigt intryck att det här är det bästa när det kommer till ljud. Så nej, jag har inte de referens-punkterna. Men jag har, egna erfarenheter, ett par varierande prylar och upplevelsen av helt olika nivåer av kvalité. Det finns ljud där det bara är av ren nödvändighet, sen finns det ljud där det ska framkallas njutning, för att det är så jäkla bra.

Teknik går framåt och massor har hänt senaste 20 åren. Mindre och mindre krävs för att få ljud. Vad är botten-nivån eller minimum? Ljud från din platt-tv, en LCD/LED där man knappt ser var högtalarna ens sitter, ljud från din mobil, din surfplatta, bärbara dator, 200kr högtalare till din stationära dator, eller varför inte mono-ljud från en gammal radio? Mono är alltså en högtalare, som inte ens ger ett stereo-ljud. Men det finns bra mono-ljud och sämre stereo, eller uselt surround-ljud genom flera högtalare. Mer är inte automatiskt bättre. Jag har pratat så extremt lite om ljud på denna blogg och därför babblar jag på om grunderna.

Bra ljud kommer från där de försökt. Det ska inte bara finnas, det är inte bara en mass-produkt för att få något ljudlöst att låta. Någonting bra i budget-klass, eller höja sig till en form av premium-nivå, eller gå all-out och skaffa High-end som det kallas. Jag rör mig bara i budget-klassen, som faktiskt når sig ända upp till 5000kr-nivån för enskilda prylar, men ibland också som färdiga system, om jag förstått rätt vad ”premium” håller till som sitt lägsta, upp till 25.000kr ungefär där premium slutar och där High-end startar. Ja, ljud för 4000kr kan betraktas som budget. Självklart, kan 3000kr ge dig bättre kvalité än något som kostat dig 6000kr. Just här, detta inlägg är till för att kanske forma någons bild så att man köper det bra ljudet som ger mer än vad dyrare saker har i värde.

Jag köpte ljudkort till mina gamla datorer, redan 2006 ungefär. Att dåtidens moderkort levererade dugligt ljud till datorn, fanns inte riktigt. Ljudkretsarna var inge vidare, så det var väldigt populärt då att ljud-intresserade hade ljudkort i datorn. 2009 köpte jag mitt första, riktigt ordentliga 2.1 system till datorn, 2 högtalare och 1 subwoofer. De används fortfarande. Subwoofer tar hand om de riktigt låga tonerna och är något som nästan krävs för en riktigt hel ljudbild. Saken är dock att beroende på vad du lyssnar på, så är det inte alltid lika viktigt och med dagens teknik finns det väldigt gott med alternativ som fixar de låga tonerna, basen, the bass, utan en subwoofer. Men går man upp i prisklass, så får en subwoofer snabbt ett värde även i lägre budget-klasser. Precis som ett ljudkort, en reciever, förstärkare/amplifier, dac mm gör skillnad när den förbättrar sitt steg i ljud-processen. Bli inte skrämd här, ljudkort kan sitta i eller utanför externt på en dator, men är samma sak som en reciever, vilket i sin tur kan göra jobbet av en förstärkare och alla nämnda saker har i regel alltid sin egen dac inbyggd. Det är reciever och högtalare som är de 2 främsta sakerna för bra ljud, oavsett hur och till vad, tänk dig bara en ljudkrets som behandlar ljudet och skickar det din den ska. De behöver bara en källa, cd, dvd, blu ray, streaming, tv osv. En tv kan vara kopplad till en dvd-spelare som kör en film, vilket då ger dig en källa, en ljudkrets och högtalare, allt som behövs för ljud. Du har dock den största potentialen att förbättra detta ljud. Men åter till mig, jag har köpt lite dyrare saker för bättre ljud genom åren. Min tv däremot med alla mina filmer har jag nästan alltid hört från det allra mest grundläggande. Lite därför har jag alltid tyckt om att gå på bio, älskat till och med, för där har någon lagt krut på ljudet. Men därför lutar jag också idag åt det där med hemmabio.

Som Star Wars-fan, så en av mina större wow-händelser när det kommer till ljud, skedde med Star Wars Episod 1. Älskade den som barn och såg den på bio, såg den hemma på vhs, sen dvd, sen blu ray. såg den mer än ett dussin gånger, för att jag är ett fan, även om filmen är mediokre och kanske bara godkänd som film, men inte märkvärdigt bra. Men sen kom den i 3D-format, den gick på bio igen, efter allt mitt tittande och lyssnande hemma. Ett ”jag vet exakt hur detta ska låta och upplevas”. Så jag tar och ger mig iväg för att se den på bio igen, med de mycket bättre högtalare-systemet än jag har hemma, för jag, jag har inget, bara standard-ljud. Och jag bara ”WOW”, vilket fantastiskt jävla ljud det fanns i denna film. Allt action höjdes, John Williams musik, jag hade ju hört den förr, men inte så här.

2021, köpte jag en PS5:a. Bra bild, bra spel, men jag visste nu att jag låg efter i ljudet, 4K upplösning och grym grafik, men tv-högtalare. Jag pratade om det med min far och han bara råkade ha ett par högtalare som låg och dammade nu när de inte fick plats i deras mindre tv-rum. Och en förstärkare. Snart stod dom hos mig. Han hjälpte mig koppla dem, men jag fick läsa instruktionsbok, fick lära mig grunderna, fick läsa massor. Pioneer som gifter sig med ett par NHT-högtalare. Far min hade betalat massor för dessa, dyra premium-produkter, för 22 år sen ungefär. TV högtalare låg på totalt 20W medans jag nu med förstärkaren hade 70W effekt på mina nya lånade högtalare. Mycket äldre, men mycket mer klarhet och tryck än vad min tv någonsin framkallat! Det var en ålders-skillnad på 18 år i teknik, minst, men skräp har ingen chans mot kvalité. Så enkelt är det. En 20 år gammal dyr tv har noll chans, noll chans, mot en extremt billig tv idag, men så funkar det inte med ljud. Det är jättejobbigt, teknik blir bättre, odiskutabelt, men bra ljud håller, medan det som blir enklare är att hålla minimum-nivån av ljud, det krävs mindre, kvalité kostar fortfarande men idag är det mycket lättare att hitta bra ljud, för ett bra pris.

Ska jag uppgradera ljudet i hemmet idag så kommer det tyvärr kosta, jag har inga enkla vägar till förbättring, men det är för att jag redan fått förbättringar. Jag lutar lite grann åt ett nytt 2.1 system till datorn, plus en externt ljudkort, medan mitt nästa steg för min TV är ett hemma-bio-system, 5.1 troligen med en soundbar till hjälp. Men då kan man klara sig utan en reciever, trots att jag vissa dagar är sugen på att ha en reciever som skapar lite magi åt mitt ljud. Nå väl. Det jag dock kan investera i, är ett par hörlurar, för musik och spel. Jag som absolut använder sånt nästan varje kväll, vad händer när jag skaffar något som verkligen vuxit de senaste åren, var och varannan person på gatan går runt med hörlurar i eller på öronen? Här är ett område där det hänt massor senaste åren.

Hörlurar, jag har använt Koss Porta Pro i närmare 10 år, billiga saker för runt 300kr och som funnits i evigheter och fortsätter säljas eftersom de faktiskt erkänns för att de än har värde. Enkel, bra teknik. Men nu har jag använt något helt annat i 4 månader, jag har gjort investeringen redan, anledningen till detta inlägg. Sony WH-XB900N. Namnet säger vad den är, Wireless Headset – Extra Bass 900 Noise-cancling. Det är en budget-variant på 1000 modellen som säljs för 3000kr, medan denna släpptes för 2100kr. Den hade inte intresserat mig, om det inte var att det var enkelt att hitta den för ynka 1000kr under förra sommaren. Än idag säljs den för 1700kr på ställen som cdon och mediamark.

Extra Bass är inget skämt. Den är hemskt onödig nivå av bass i dessa. Så det allra första man gör är att gå in i dess inställningar genom att ansluta den till en app på mobilen och ändrar. Man hittar goda förslag på nätet vad man kan ställa in allt på. Och pang, så har du ett balanserat ljud som låter galet bra. Som med det mesta, så är det en viss färgning på ljudet, vissa saker låter mer, andra mindre än vad du kanske hört förut. För mig, blev nästan allt bättre. Allt låter tydligare, det går att urskilja mer saker än tidigare och många saker låter långt mycket mäktigare. Det är det allra bästa ljudet jag har i hemmet. Inte mitt 2.1 system, inte mina lånade högtalare och förstärkare kan frambringa ett skönare ljud och mitt gamla headset är inte i närheten även när den blir kopplad genom subwoofern som i sig både är en förstärkare och dac, det är skillnad om jag kopplar headset genom datorn, eller genom högtalarna. Det är ingen tävling, WH-XB900N gör markant skillnad, vare sig det är spel, youtube, streaming eller musik på skiva. Jag har hittat nya favoriter i min musik tack vare den, det jag redan älskat kan jag älska än mer.

Är den perfekt, nej, som sagt krävs det lite kunnande för att justera ljudet, vissa saker blir inte bättre, för många timmar med dem på sig blir till slut jobbigt för mina öron, trots att det är långt skönare än liknande headsets jag körde med för 15 år sen. Att ladda dem tar tid, men batteriet håller istället bra många dagar trots mycket användning. Bluetooth är trevligt, men vissa skulle tvivla på den trådlösa tekniken, att någonting förloras i komprimeringen, men Bluetooth har kommit långt med åren, mina egna tester fram och tillbaka med sladd frambringar ingen hörbar skillnad. Men tvivla gott ni på mina tränade öron.

Jag kan inget annat göra än att rekommendera dessa. Storebröderna WH-1000XM3 och XM4 är säkerligen något vassare, jag tvivlar inte, men WH-XB900N för 1000kr är ett massivt fynd för något som är i närheten av marknadens bästa som kostar 3ggr så mycket pengar.

Om Wilfer88

Gamer, Sith Lord, loves nature and is a happy fellow.
Detta inlägg publicerades i Dagen, Datorer och Internet, Hobbyer, Musik, Underhållning och märktes , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar