Jedi Survivor recension och betyg

Star Wars: Jedi Survivor som släpptes i april 2023 ger jag betyget en stark 9/10.

Har en ganska omfattande erfarenhet att kunna skriva långa recensioner om Star Wars-spel, men gör mitt bästa för att hålla detta kort bara för att jag vet att jag kan sitta och texta i 5-6 timmar annars.

Star Wars är en stor passion och spel lika så. Slår man ihop det, så kan man få den mest eldigaste glöden inom mig. Jag är partiskt som sjutton när det kommer till detta. Men nog om bakgrunden. 40 timmar har jag spenderat på spelet sen dess release för 3 veckor sedan, exakt.

STAR WARS Jedi: Survivor™_2023

Jedi: Survivor är en fullt naturlig fortsättning på Jedi: Fallen Order och det ges ingen rekommendation att skippa Fallen Order innan man kör Survivor. Man hamnar i hetluften direkt, man har flertalet förmågor sen innan och spelet har en hög svårighetsgrad även på ”normal”. Ovana gamers får köra på Padawan-nivån och jag erkänner att jag sänkte svårighetsgraden vid 2 tillfällen i spelet. Spelet är fullt med utmaningar.

Vackert som sjutton är Jedi: Survivor, en next-gen titel med besked. Finns väl närmast ett hundratal ställen man kan stå och bara ta vackra screenshots om man är lagd åt det hållet. Att upptäcka en fantastisk och magisk galax tycker jag är en stor del av just Star Wars. Mängden planeter att utforska massor är dock begränsat och kanske spelets enda miss som spel. Men spelet är stort, den största planeten kan endast ses som gigantiskt jämfört med allt annat som är Star Wars.

Story är av stor vikt och där levererar den. Mot slutet så ja, jag njöt nog mer än vad jag någonsin gjorde under Fallen Order. Det är bra karaktärer i spelet som väger upp och endast Kotor-spelen kan jag säga ligger i nivå med detta. Jedi: Survivor är vad Jedi Knight-spelen och The Force Unleashed skulle varit om de nått sin fullaste potential i ett nytt och modernt spel. Det är otroligt mycket plattformande, gömda föremål runt alla hörn, saker att upptäcka, utmaningar, tillbehör och belöningar. Striderna, dessa är fantastiska och ett par av ljussabel-striderna är så häftiga att de räknar jag som bland de mest visuella som gjorts, då inkluderar jag film och tv-serier också. Finns också ett gameplay-moment mot en typ av boss i form av Uncharted-stuk för de som känner igen sånt, som är bland det mest fantastiska i spel-väg jag någonsin upplevt. Men lite grann pga Star Wars-nörderi är det. Det är så annorlunda och underbart att man får en nostalgisk tår i ögat när man återvänder till minnet av den stunden. Spel som kan ge sånt, har gjort det där extra som behövs!

Denna stund, är bara avslutningen, på något helt galet fantastiskt i spelväg

Är det bara att ta upp och spela då? Kanske inte alls. Tyvärr. En ny konsol garanterar inte en bugg-fri upplevelse eller att skönt flyt i spelet utan lagg. PC-varianten kan duga, lika väl som det kan vara helt ospelbart för ett stort antal och inte ens marknadens kraftfullaste pc-komponenter garanterar den förväntade prestandan. Det är något av ett icke-optimerat produkt. För mig var det fullt spelbart på Playstation 5, men med 3 spel-krascher, flertalet buggar, vissa som krävde omstart, samt ett antal grafiska buggar och ett mindre skönt flyt. Nu fick jag stunder med ett av de snyggaste spelen som finns på marknaden i 4K-upplösning, men jag vet att på en konsol så ska nivån nå jämnare resultat än detta. Kan man vänta 3 månader, 6 till och med, eller slå till på en senare rea av spelet och låta spelet få 6 eller ett dussin patcher, så garanteras en bättre upplevelse, för här är ett fantastiskt spel som hade lite för bråttom att släppas, som Knights of the Old Republic 2 kan sägas, min mest älskade av Star Wars-upplevelse. Jedi: Survivor är nära nog ett mästerverk, kanske inte fullt ut, men bästa Star Wars-spelet på 18 år är det för mig. Helskotta vad min korta text inte blev kort.

Om Wilfer88

Gamer, Sith Lord, loves nature and is a happy fellow.
Detta inlägg publicerades i Dagen, Datorer och Internet, Hobbyer, Spel, Star Wars, Underhållning och märktes , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar