Steget närmare hemmabio

Har talat om ett ökande intresse för ljud och denna sommaren har jag kunna leverera på den fronten. Det började för 2 somrar sedan när jag fick min Playstation 5 och önskade ett ljud i nivå som låg i bättre nivå med den ökade bild-kvalitén av nya och fina spel. Min far hade högtalare och förstärkare som låg och dammade, deras premium-kvalité fick mitt intresse att skena och sen har det bara fortsatt.

NHT-Model 1.5 högtalarna har jag nu parat ihop med en Sony STR-DH590 reciever som kan leverera 145W per kanal och även inkluderat en Klipsch R-100SW subwoofer som tar hand om basen. Ett 2.1 ljud-system till min 4K Sony TV helt enkelt. Med tankar på att gå vidare till 5.1 senare.

Det går att handla mycket billigare saker än detta. Men också otrolig mycket dyrare. Jag är dock ute efter att höra en skillnad, att känna att jag går mot en otroligt härlig hemma-bio känsla utan att skämmas. Detta är ett nybörjar-steg mot något större. Jag har inte plats, jag har inte råd att ta dyrare steg än detta just nu. Men jag vill känna mig för. Vill bygga vidare på min erfarenhet. Samt så vill jag njuta, så snabbt som möjligt.

Blev det bättre? Blev jag otroligt orolig att grannarna mina skulle knacka på dörren? Yes. När recivern gjorde en positions-kalkylering så fick den tallrikar att skaka i köket mitt bredvid. Jag kan slå av och på basen och känna vad den bidrar med. Testat UHD blu rays genom PS5:an, vanliga blu rays, Disney+ – streaming, spel, youtube, bluetooth genom mobilen och känna att ja, utan att ens byta högtalarna, grunden i allt, så har jag ett bättre ljud. Man hör detaljer man aldrig hört, man får en ny upplevelse på sånt man redan varit med om.

Men inte bara är ljudet fixat. Hela vardags-rummet är nästan helt omgjort. Över 10 år gamla möbler har bytts ut. En så mycket trevligare känsla för mina filmer och serier att upplevas i detta rum.

En lyxigare stil och mer enhetligt. En prioritering för det som är viktigt, att låta ljudet få ta sin plats, vilket är helt annat än förr, när det inte ens fanns högtalare bredvid och min bokhylla fick stå tätt intill. Det har skett förändringar senaste åren. Skäms lite grann att man drömmer intensivt om en OLED-tv just nu, att det närmast aldrig går att bli helt nöjd.

Har ett par bilder för stegen som mitt tv-rum gått igenom här.

Aldrig försent att ge sitt hem bättre upplevelser.

Om Wilfer88

Gamer, Sith Lord, loves nature and is a happy fellow.
Detta inlägg publicerades i Dagen, Hobbyer, Musik, Spel, Star Wars, Underhållning och märktes , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar